Kursplan - Livsstil och hälsa - ur ett livscykelperspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA081
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Ojämlikhetens dimensioner : uppväxtvillkor, arbete och hälsa i Sverige
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 335 s.
ISBN: 978-91-47-11129-9 LIBRIS-ID: 14850305
Övrigt
Länkar till artiklar, rapporter och liknande kan tillkomma.
-
Böcker
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Ojämlikhetens dimensioner : uppväxtvillkor, arbete och hälsa i Sverige
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 335 s.
ISBN: 978-91-47-11129-9 LIBRIS-ID: 14850305
Övrigt
Länkar till artiklar, rapporter och liknande kan tillkomma.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om grundläggande begrepp och teorier relaterade till levnadsvanor ur ett livscykelperspektiv. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig färdigheter för hur hälsofrämjande insatser för olika åldersgrupper kan bidra till minskad risk för sjukdom och ohälsa.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva grundläggande begrepp kopplat till livsstil och livscykelperspektiv
2 förklara hur arv, miljö, uppväxtvillkor och levnadsvanor kan påverka förutsättningar för hälsa bland barn och vuxna, samt hur dessa bidrar till ett hälsosamt åldrande
3 redogöra för hur stödjande miljöer kan vara hälsofrämjande för barn, ungdomar, vuxna och äldre
4 beskriva hur folkhälsoarbete för barn, unga, vuxna och äldre bedrivs på lokal, regional och nationell nivå
5 redogöra för olika styrdokument som ligger till grund för folkhälsoarbete på lokal, regional och nationell samhällsnivå
6 reflektera över etiska hänsynstaganden i relation till olika åldersgrupper inom folkhälsoarbete
7 reflektera över förutsättningar för socialt hållbara generationsövergripande insatser genom hälsofrämjande åtgärder för befolkningen
Innehåll
Det ofödda barnet - arv och miljö
Barns uppväxtvillkor
Levnadsvanor i relation till hälsa i olika åldersgrupper
Hälsosamt åldrande
Stödjande miljöer för hälsa
Sociala bestämningsfaktorer
Teorier gällande livsstil och levnadsvanor
Folkhälsoarbete för olika åldersgrupper samt insatser på lokal, regional och nationell nivå
Styrdokument för folkhälsoarbete på lokal, regional och nationell nivå
Etiska hänsynstaganden i relation till folkhälsoarbete riktat till olika generationer i befolkningen
Generationsövergripande insatser
Särskild behörighet
45 hp folkhälsovetenskap varav 15 hp Grundläggande folkhälsovetenskap, 7,5 hp Vetenskapliga metoder 1, 7,5 hp Livsstil och hälsopsykologi och 7,5 hp Hållbar utveckling eller motsvarande.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 3,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1 hp, betyg Underkänd (U), eller Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på SEM1 och HEM1 och G på GRU1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd