Kursplan - Att arbeta som speciallärare med matematikutveckling II
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA916
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2020-11-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Why is math so hard for some children? : the nature and origins of mathematical learning difficulties and disabilities
Baltimore, Md. : Paul H. Brookes Pub. Co., cop. 2007. - xxviii, 457 p.
ISBN: 978-1-55766-864-6 LIBRIS-ID: 10432910
URL: Länk
Artiklar
Obligatoriska artiklar
Ashcraft, M.H. (2002). Math Anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences. American Psychological Society, 11; 5, 181-185.
URL: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1069.3683&rep=rep1&type=pdf
Asp-Onsjö, L., & Öhrn, E. (2015). To pass the test: The timing of boys parallell positioning. Education Inquiry 6(2), 141-157.
Berry, R., & Kim, N. (2008). Exploring teacher talk during mathematics instruction in an inclusion classroom. The Journal of Educational Research, 101(6), 363-377.
Dowker, A., Sarkar, A., & Yen Lool, C. (2016). Mathmeatics anxiety: What have we learned in 60 years? Fronier in Psychology, 7(508), 1-16. Doi: 10.3389/fpsyg.2016.00508
Erfjord, I., Hundeland, P. S., & Carlsen, M. (2012). Kindergartens teachers accounts of their developing mathematical practice. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 44, 653-664.
Grothérus, A., Jeppsson F., & Samuelsson J. (2019). Formative Scaffolding: how to alter the level and strength of self-efficacy and foster self-regulation in a mathematics test situation. VOL. 27, NO. 5, 667-690. Doi:10.1080/09650792.2018.1538893
URL: https://doi-org.ep.bib.mdh.se/10.1080/09650792.2018.1538893
Kerstin Göransson, Tina Hellblom-Thibblin & Eva Axdorph (2016) A Conceptual Approach to Teaching Mathematics to Students With Intellectual Disability, Scandinavian Journal of Educational Research, 60:2, 182-200, DOI: 10.1080/00313831.2015.1017836
Hufferd-Ackles, K., Fuson, K. C., & Sherin, M. G. (2004). Describing Levels and Components of a Math-Talk Learning Community, Journal for Research in Mathematics Education JRME, 35(2), 81-116. Retrieved Nov 19, 2021
URL: https://pubs-nctm-org.ep.bib.mdh.se/view/journals/jrme/35/2/article-p81.xml
Koljonen, T. (2020). Finnish mathematics curriculum materials and teachers´ interaction with them in two cultural-educational contexts. Doktorsavhandling. Åbo Akademi.
URL: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/178511/koljonen_tuula.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Larsson, M. (2015). Orchestrating mathematical whole-class discussions in the problem-solving classroom - Theorizing challenges and support for teachers. Västerås: Mälardalens högskola. Doktorsavhandling.
Liljekvist, Y. (2014). Lärande i matematik. Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper. Doktorsavhandling. Karlstad University Studies.
Lindenskov, L. (Ed.). (2016). Special Needs in Mathematics Education. Aarhus: CURSIV 18, Danish School of Education, Aarhus University.
URL: https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Cursiv/CURSIV_18_-_Udgivet_version.pdf
Peng, A., & Nyroos, M. (2012). Values in Effective Mathematics Lessons in Sweden : what do they tell us? The Montana Mathematics Enthusiast, 9(3), 409-430
Petersson, J., & Norén, E. (2017). To halve a fraction?: An issue for second language learners. Education Inquiry, 8(3), 173-191. https://doi.org/10.1080/20004508.2016.1275187
Roos, H., Lindfors, M., & Bagger, A. (2020). Educational settings in relation to special educational needs in mathematics. Nordisk Matematikkdidaktikk, NOMAD, 25(3-4), 95-113.
URL: http://ncm.gu.se/wp-content/uploads/1605/83/25_34_095114_roos.pdf
Skolverket. (2014, 2018). Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm: Skolverket.
Vetenskapsrådet. (2015). Delrapport från skolforskningsprojektet: Kartläggning av forskning om formativ bedömning, klassrumsundervisning och läromedel i matematik. Stockholm: Skolverket.
Wettergren. S. (2013). SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet. En studie av lärares tankestilar. Licentiatuppsats. Stockholm: Stockholms universitet.
Webbadresser
Referenslitteratur
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 46 s.
ISBN: 9789185589463 LIBRIS-ID: 10671595
URL: Fulltext
Lära och undervisa matematik : internationella perspektiv
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, cop. 2006 - 290 s.
ISBN: 91-85143-05-7 LIBRIS-ID: 10206462
Matematikundervisning i praktiken
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2014 - 470 s.
ISBN: 9789185143245 LIBRIS-ID: 14982487
Intensivundervisning i matematik
Upplaga 1:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, [2020] - 137 sidor
ISBN: 9789185143399 LIBRIS-ID: x97mpcbkvcxhj00d
Inkluderande matematikundervisning
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 111 sidor
ISBN: 9789127828001 LIBRIS-ID: r3dmcq84p9tf2f8w
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redovisa, värdera och kritiskt granska åtgärder på individuell-, grupp- och organisationsnivå för att möta hinder i matematiklärande ur såväl didaktiska som teoretiska perspektiv
2. kritiskt och självständigt genomföra en pedagogisk utredning av hinder i matematiklärande samt analysera och dra pedagogiska slutsatser av denna utredning
3. problematisera, värdera och reflektera över innebörd och konsekvenser av utredning, dokumentation och bedömning gällande hinder i matematiklärande utifrån etiska aspekter och mänskliga rättigheter
4. redovisa och presentera ett eget fördjupningsarbete med koppling till hinder i matematiklärande grundat på en identifierad och formulerad specialpedagogisk frågeställning
Innehåll
- Vetenskapliga teorier och metoder för att som speciallärare möta hinder i matematikutveckling – fördjupning
- Pedagogisk utredning, dokumentation och bedömning
- Eget valt fördjupningsområde med grund i specialpedagogisk forskning
Undervisning
Föreläsningar, fältstudier och gruppövningar.
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet, specialisering matematikutveckling.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, fältstudie avseende lärandemål 2-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd