Kursplan - Speciallärare inom särskola och särskild utbildning för vuxna, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA913
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-05-09
Reviderad
2020-11-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kunskapskulturer och undervisningspraktiker
Göteborg : Daidalos, 2015 - 276 s.
ISBN: 9789171734495 LIBRIS-ID: 17872439
Lärande och lärandeteorier : om den intentionella människan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 344 s.
ISBN: 978-91-44-11120-9 LIBRIS-ID: 19665795
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 397 s.
ISBN: 9789127143593 LIBRIS-ID: 18358368
Bildning och praktisk klokhet : i skola och undervisning
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 239 sidor
ISBN: 9789127823969 LIBRIS-ID: t37hqrgqrbvjckm8
Utbildning och undervisning i särskolan : forskningsinsikter möter lärar- och eleverfarenheter
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 135 sidor
ISBN: 9789127827653 LIBRIS-ID: kxzvlh7shpbdwlp8
Referenslitteratur
Internet use and digital participation in everyday life : Adolescents and young adults with intellectual disabilities
Linköping : Department of Health, Medicine and Caring Sciences, Linköping University, 2020 - 102 sidor
ISBN: 9789179298821 LIBRIS-ID: 3g31wppq12tcfm2f
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Utbildningssituationen för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning : Lärares och föräldrars perspektiv
Västerås : Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2020 - 270 sidor
ISBN: 9789174854718 LIBRIS-ID: cp4n2mw391vrh496
URL: Länk
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse för hur man genom pedagogiskt arbete kan öka förutsättningarna för lärande och utveckling av inkluderande undervisningsmiljöer för elever med utvecklingsstörning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- diskutera och problematisera teorier och aktuell forskning om lärande och undervisning i relation till olika grader av utvecklingsstörning och inkluderande miljöer
- i samverkan med berörda aktörer utforma lärmiljöer för barn och elever med olika grader av utvecklingsstörning som stöder deras lärande, delaktighet och självständighet
- kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska bedömningar och analysera utmaningar från organisations till individnivå i olika lärmiljöer där barn och elever med utvecklingsstörning deltar, med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
- Utbildning för barn, ungdomar och vuxna med diagnosen utvecklingsstörning, historiskt, nationellt och internationellt
- Lärande och undervisning i relation till olika grader av utvecklingsstörning
- Lärande och undervisning i förskoleklass, skola och vuxenutbildning där en eller flera elever med utvecklingsstörning deltar
- Olika lärmiljöer för elever med utvecklingsstörning med fokus inkluderande processer
- Förhållningssätt i undervisning av barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet, specialisering utvecklingsstörning.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Skriftlig redovisning. Hemtentamen (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Redovisning av fördjupningsarbete. Muntlig och/eller skriftlig redovisning (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Närvaro (NÄR1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom speciallärarprogrammet med specialisering utvecklingsstörning, 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. Se studiehandledning.