Kursplan - Speciallärare inom särskola och särskild utbildning för vuxna, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA912
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-05-09
Reviderad
2020-11-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910-1950
1. uppl. : Linköping : Tema Barn, Linköpings universitet, 2007 - [2], 265 s.
ISBN: 91-85643-05-X LIBRIS-ID: 10322181
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2019
ISBN: 9789151101934 LIBRIS-ID: grqddfm8dfxs6vt9
Omsorgsboken - möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
6 uppl. : Liber, 2019 - 276 sidor
ISBN: 9789147126446 LIBRIS-ID: fqlmkb2nc2pf6lr6
Kompendier
Kompendier innehållande vetenskapliga artiklar tillkommer enligt kursansvarig.
Artiklar
Vetenskapliga avhandlingar och artiklar tillkommer enligt kursansvarig.
Webbadresser
Tillkommer enligt kursansvarig.
Referenslitteratur
Referenslitteratur tillkommer enligt kursansvarig.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse för utvecklingsstörning som funktionsnedsättning och funktionshinder samt om pedagogiskt arbete som kan öka förutsättningarna att utveckla inkluderande miljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- utifrån forskning kritiskt granska och analysera innebörder av utvecklingsstörning från olika perspektiv
- utifrån forskning kritiskt granska och analysera olika teorier och pedagogiska strategier i mötet med utvecklingsstörning
- redogöra för, konkretisera och problematisera åtgärder på olika nivåer som bidrar till lärande, självständighet och delaktighet för personer med utvecklingsstörning
- genomföra, dokumentera och redovisa egna fältstudier inom området
Innehåll
- Perspektiv på och teorier om utvecklingsstörning som funktionsnedsättning och funktionshinder
- Lärande, självständighet och inkludering i relation till utvecklingsstörning
- Pedagogiska utmaningar och strategier inom området utvecklingsstörning
- Att möta familjer där någon familjemedlem diagnostiserats med utvecklingsstörning
- Att möta barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning
- Fördjupningsarbete/fältstudie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet, specialisering utvecklingsstörning.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Skriftlig redovisning. Hemtentamen (INL1), 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Redovisning av fördjupningsarbete. Muntlig och/eller skriftlig redovisning (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Närvaro (NÄR1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs i speciallärarprogrammet med specialisering utvecklingsstörning, 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. Se studiehandledning.