Kursplan - Möjligheter och hinder i elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling (verksamhetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU263
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-11-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker att läsa på kursen.
Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 222 sidor
ISBN: 978-91-27-14560-3 LIBRIS-ID: 19873521
Assisterande teknik och lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Andra upplagan : Stockholm : Natur & Kultur, 2021 - 119 sidor
ISBN: 9789127460072 LIBRIS-ID: lz2r7p4tjdsz35c8
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Artiklar
Obligatoriska artiklar att läsa på kursen.
Dyslexi hos barn och ungdomar : tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU, 2014 - 332 s.
ISBN: 9789185413669 LIBRIS-ID: 16938160
URL: Online
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet, 2015 - 94 s.
ISBN: 978-91-7063-658-5 LIBRIS-ID: 18419904
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Nämnaren, 3, 13-18, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år.
Pedagogisk Forskning i Sverige, 15(2), 102-114, 2010
Övergripande Kartläggning och tidiga stödinsatser i förskoleklass
Skolinspektionen, 2020
Webbadresser
Obligatoriskt material som används på kursen.
Bedömningsstöd Matematik Skolverket
Bedömningsstöd Svenska Skolverket
Hitta matematiken
Hitta språket
Inledning särskilt begåvade elever
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Särskilt begåvade elever ämnesstöd i matematik
Särskilt begåvade elever ämnesstöd i svenska
Referenslitteratur
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket, 2016 - 27 s.
ISBN: 978-91-38-32704-3 LIBRIS-ID: 19865590
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F-3 : cirkelmodellen, genrepedagogik, ASL och IKT
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 226 sidor
ISBN: 9789144129150 LIBRIS-ID: z6vcllrbwpfgx3wr
Övrigt
Vid kursstart kan det tillkomma artiklar/kompendier som används på kursen.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för möjligheter och hinder i elevers språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och kritiskt granska olika teorier och perspektiv gällande möjligheter och hinder i språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling samt reflektera över konsekvenser av dessa för praktisk pedagogiskt arbete i förskoleklass och de tidiga åren
2. identifiera, analysera och kritiskt granska hinder i elevers språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling med utgångspunkt i teoretiska och didaktiska perspektiv
3. redogöra för och kritiskt granska pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja elevers språk- och matematikutveckling utifrån ett didaktiskt och inkluderande perspektiv med beaktande av elevers olika förutsättningar och behov
4. kritiskt granska och reflektera över val av arbetssätt, arbetsformer, läromedel och digitala verktyg som kan underlätta respektive hindra elevers möjligheter till språk- och matematiklärande
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier och perspektiv på elevers lärande och utveckling gällande möjligheter och hinder i språk, skriv- och läsprocessen samt matematik med utgångspunkt i didaktiska perspektiv
- Pedagogiskt arbete för att främja elevers språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling samt för att möta hinder i den utvecklingen utifrån ett didaktiskt och inkluderande perspektiv
- Kartläggande, analyserande och åtgärdande arbete för att möta hinder i elevers språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling
- Digitala verktyg som underlättar språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling
Särskild behörighet
122,5 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (verksamhetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3, del 1 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Samhällsorientering - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Naturvetenskap och teknik - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 3,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 5,5 hp Forskningsmetod för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 5 hp Engelska för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad), samt
- 3,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad).
Examination
HEM1, hemtentamen, 5 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 3, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 2 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd