Kursplan - Engelska för grundlärare 4-6, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
ENA606
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-11-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Inside out & back again
ISBN: 9780061962790 LIBRIS-ID: 14805537
Texts, topics and tasks : teaching English in years 4-6
1. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 268 s.
ISBN: 9789144080536 LIBRIS-ID: 16440001
100 best poems for children
Penguin Books Ltd, 2002 - 144 sidor
ISBN: 9780141310589 LIBRIS-ID: 21728309
Teaching young language learners
2. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2017 - 217 s.
ISBN: 978-0-19-440318-4 LIBRIS-ID: 19988636
The explorer
Paperback edition : Bloomsbury, 2018 - 407 sidor
ISBN: 9781408882191 LIBRIS-ID: 22169656
The sneetches and other stories
New York : Random House, 1989. - 65 p.
ISBN: 9780394800899 LIBRIS-ID: 16160944
Smile
First edition : New York : Scholastic, 2010 - 213 s.
ISBN: 978-0-545-13206-0 LIBRIS-ID: 19023631
Referenslitteratur
Övrigt
Artiklar och kompendier kommer att göras tillgängliga på lärplattformen.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att fördjupa sina kunskaper i engelska och engelsk språkdidaktik, samt att utveckla sin kreativa och kommunikativa förmåga, inklusive grundläggande akademisk kommunikation. Studenten förväntas också ges möjlighet att tillägna sig kunskaper om engelskspråkig barnlitteratur, litteraturdidaktik, estetiska lärprocesser, interkulturell förmåga samt bedömning i språkinlärningssammanhang.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kommunicera ledigt och korrekt på engelska med god anpassning till situation och mottagare
2. tillämpa tekniker och strategier för akademisk kommunikation
3. utarbeta och tillämpa strategier för att skapa en lustfylld och interaktiv språkmiljö i klassrummet
4. identifiera undervisningsstrategier för hållbar utveckling
5. göra medvetna val av barnlitteratur och andra kulturyttringar med utgångspunkt i didaktiska teorier om språkundervisning för yngre åldrar
6. använda barnlitteratur, andra kulturyttringar och olika typer av medier för att stödja elevers språkutveckling, samt utveckla deras kreativitet och interkulturella förmåga
7. planera och utvärdera längre och sammanhängande läraktiviteter i engelska med stöd i gällande styrdokument och aktuell ämnesdidaktisk forskning
8. identifiera och utvärdera olika sätt att bedöma och dokumentera elevers lärande och utveckling i engelska
Innehåll
- Muntlig och skriftlig kommunikation, inklusive akademisk kommunikation
- Engelskspråkig barnlitteratur, inklusive rim och ramsor, sånger, drama, bild, film och andra kulturyttringar på engelska
- Tillämpad språkdidaktik, inbegripet litteraturdidaktik, interkulturell förmåga och estetiska lärprocesser
- Bedömning för lärande
- Fältstudier kopplade till fältdagar
Särskild behörighet
60 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 5 hp Utveckling och lärande för grundlärare 4-6,
- 5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6,
- 7 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 10 hp Svenska för grundlärare 4-6, samt
- 10 hp Matematik för grundlärare 4-6.
Examination
OBN1, obligatorisk närvaro, 0,5 hp, närvaro vid schemalagd undervisning i litteratur och litteraturdidaktik, avseende lärandemål 3-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgifter: litteratur och litteraturdidaktik samt fältstudier kopplade till fältdagar, avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, examinerande seminarier: litteratur och litteraturdidaktik, avseende lärandemål 1, 2, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 2 hp, tentamen: litteratur och litteraturdidaktik, avseende lärandemål 1, 2, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, gruppuppgifter: lektionsplanering samt fältstudier kopplade till fältdagar, avseende lärandemål 1-3 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgifter: språkdidaktik samt fältstudier kopplade till fältdagar, avseende lärandemål 1, 2, 4 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 2 hp, examinerande seminarier: språkdidaktik samt fältstudier kopplade till fältdagar, avseende lärandemål 3, 4, 7 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgift, 2,5 hp, inlämningsuppgifter: kommunikation, inklusive akademisk kommunikation, avseende lärandemål 1-3, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla sammanfattningsbetyget Väl Godkänd för hela kursen ska den studerande ha uppnått detta betyg på minst 10 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd