Kursplan - Engelska för grundlärare 4-6, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
ENA605
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-11-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
A University Grammar of English - - with a Swedish Perspective
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 586 s.
ISBN: 9789144104997 LIBRIS-ID: 18099765
Texts, topics and tasks : teaching English in years 4-6
Second edition : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 401 sidor
ISBN: 9789144140391 LIBRIS-ID: gv6f9b66dkzs8xmt
Teaching young language learners
2. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2017 - 217 s.
ISBN: 978-0-19-440318-4 LIBRIS-ID: 19988636
Introducing English Pronunciation: Advice for Learners and Teachers
Lund: Studentlitteratur, 2005
Kompendier
Fonetikkompendium och Grammatikkompendium tillgängliga på Canvas.
Webbadresser
Oxford Advanced American Dictionary for learners of English
Oxford Advanced Leaners Dictionary, 8th Edition
URL: http://www.oxfordadvancedlearnersdictionary.com/dictionary
Referenslitteratur
The primary English teacher's guide
New Edition : London : Penguin English Guides, 2002 - iv, 283 s.
ISBN: 0582447763 LIBRIS-ID: 8790213
Övrigt
-
Böcker
A University Grammar of English - - with a Swedish Perspective
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 586 s.
ISBN: 9789144104997 LIBRIS-ID: 18099765
Texts, topics and tasks : teaching English in years 4-6
Second edition : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 401 sidor
ISBN: 9789144140391 LIBRIS-ID: gv6f9b66dkzs8xmt
Introducing English Pronunciation: Advice for Learners and Teachers
Lund: Studentlitteratur, 2005
Kompendier
Fonetikkompendium och Grammatikkompendium tillgängliga på Canvas.
Artiklar
How to create technology-enhanced language classrooms for young learners: A practical guideline. I H. H. Uysal (Red.). Political, pedagogical, and research insights in early language education (s. 144-155) Cambridge: Cambridge Scholars Publishing
2020
Teaching Languages to Young Learners
Cambridge : Cambridge University Press, 2001 - 1 online resource (276 p.)
ISBN: 9780511733109 LIBRIS-ID: 12012545
Principles of instructed language learning. System (Linköping), 33(2), 209-224
2005
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket, 2019 - 299 sidor. ISBN:9789138327500 LIBRIS-ID:093nxxs9xfd5hxcd,
Out-of-school digital gameplay and in-school L2 English vocabulary outcomes. System (Linköping), 51, 65-76
2015
Webbadresser
Oxford Advanced American Dictionary for learners of English
Oxford Advanced Leaners Dictionary, 8th Edition
URL: http://www.oxfordadvancedlearnersdictionary.com/dictionary
Referenslitteratur
The primary English teacher's guide
New Edition : London : Penguin English Guides, 2002 - iv, 283 s.
ISBN: 0582447763 LIBRIS-ID: 8790213
-
Böcker
Texts, topics and tasks : teaching English in years 4-6
1. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 268 s.
ISBN: 9789144080536 LIBRIS-ID: 16440001
Introducing English Pronunciation: Advice for Learners and Teachers
Lund: Studentlitteratur, 2005
A University Grammar of English - - with a Swedish Perspective
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 586 s.
ISBN: 9789144104997 LIBRIS-ID: 18099765
Kompendier
Fonetikkompendium och Grammatikkompendium tillgängliga på Canvas.
Artiklar
How to create technology-enhanced language classrooms for young learners: A practical guideline. I H. H. Uysal (Red.). Political, pedagogical, and research insights in early language education (s. 144-155) Cambridge: Cambridge Scholars Publishing
2020
Teaching Languages to Young Learners
Cambridge : Cambridge University Press, 2001 - 1 online resource (276 p.)
ISBN: 9780511733109 LIBRIS-ID: 12012545
Principles of instructed language learning. System (Linköping), 33(2), 209-224
2005
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket, 2019 - 299 sidor. ISBN:9789138327500 LIBRIS-ID:093nxxs9xfd5hxcd,
Out-of-school digital gameplay and in-school L2 English vocabulary outcomes. System (Linköping), 51, 65-76
2015
Webbadresser
Oxford Advanced Leaners Dictionary, 8th Edition
URL: http://www.oxfordadvancedlearnersdictionary.com/dictionary
Oxford Advanced American Dictionary for learners of English
Referenslitteratur
The primary English teacher's guide
New Edition : London : Penguin English Guides, 2002 - iv, 283 s.
ISBN: 0582447763 LIBRIS-ID: 8790213
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig tillämpbara kunskaper i engelskans grammatik, vokabulär och uttal och därigenom utveckla sin förmåga att uttrycka sig på engelska i tal och skrift. För att kontinuerligt kunna utveckla sin lärarroll förväntas studenten vidare tillägna sig kunskaper i språkdidaktik och en praktisk förtrogenhet med digitala verktyg som stöd för lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa engelskans grammatiska regler i tal och skrift
2. redogöra för och tillämpa regler för engelskt uttal
3. självständigt använda tryckta och/eller digitala ordböcker och andra verktyg som redskap för kontinuerlig språkutveckling
4. uttrycka sig ledigt, varierat och tydligt på standardengelska i tal och skrift
5. redogöra för centrala språkdidaktiska teorier och begrepp samt hur dessa kommer till uttryck i styrdokumenten och i undervisningen
6. reflektera över undervisning och lärande i engelska med stöd i gällande styrdokument och aktuell ämnesdidaktisk forskning
7. visa exempel på hur digitala verktyg kan användas som stöd för undervisning och lärande
8. identifiera undervisningsstrategier för hållbar utveckling
Innehåll
- Engelsk grammatik med tillämpningsövningar
- Engelsk fonetik med uttalsövningar
- Ordkunskap och ordbokskunskap
- Språkdidaktik, inklusive digitala verktyg som stöd för undervisning och lärande
- Fältstudier kopplade till fältdagar
Särskild behörighet
30 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 3,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 10 hp Svenska för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Matematik för grundlärare 4-6.
Examination
OBN1, obligatorisk närvaro, 1 hp, närvaro vid schemalagd undervisning avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgifter: muntlig och skriftlig produktion samt ord- och ordbokskunskap avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgifter: språkdidaktik och styrdokument samt fältstudier kopplade till fältdagar avseende lärandemål 5-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, examinerande seminarier: språkdidaktik och styrdokument samt fältstudier kopplade till fältdagar avseende lärandemål 5-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 2 hp, tentamen: grammatik avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, salstentamen, 2 hp, tentamen: fonetik avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OVN1, övning, 2 hp, webbaserade övningar: fonetik och grammatik avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För att erhålla sammanfattningsbetyget Väl Godkänd för hela kursen ska den studerande ha uppnått detta betyg på minst 10 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd