Kursplan - Barnlitteratur och barnkultur, fördjupning i svenskämnet för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA000
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-11-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
För berättelsens skull : modeller för litteraturundervisningen
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 215 sidor
ISBN: 9789127824652 LIBRIS-ID: 4djs12rx2nndmwbl
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-08953-6 LIBRIS-ID: 11267064
URL: Omslagsbild
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala : Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010 - 290 s.
ISBN: 9789197818650 LIBRIS-ID: 11882154
Kompendier
Deconstructing the Hero. Literary theory and Children's Literature
London:Routledge, 1997
"Dancing penguins and a pretentious raccoon: animated animals and 21st century environmentalism" I: McFarland & Hediger (red.), Animals and Agency. An Interdisciplinary Exploration
2009
Utdrag ur Arne Norlins bearbetning av Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, 2017
Utdrag ur Lena Martinsson & Eva Reimers, Skola i normer, Malmö: Gleerup, 2008
Den underbara resan. Del 1-3
Stockholm Gidlund, 1985-87
Artiklar
Normer i normkritisk barnlitteratur: om frihet, emancipation och tvånget att bli kär, Unga läser: läsning, normer och demokrati (Gidlunds förlag, 2017)
Corina Löwe, Makt! Inget tvivel om den saken - maktstrukturer i svenska detektivromaner för barn, i Nya läsningar av Astrid Lindgrens författarskap, red. Helene Ehriander & Martin Hellström, Stockholm: Liber, 2015
Ylva Ågren, Grattis! Du har gjort ditt första inköp - marknadens fostran i barns medievärldar, i Ordning och reda, konsten på freda! Om fostran, marknad och barnkultur, red. Eva Söderberg, Stockholm: Centrum för barnkulturforskning, 2016
Webbadresser
Barnlitteraturens tekniklandskap. En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:784127/FULLTEXT02.pdf
Regnbågsfamiljer och könsöverskridande barn: Bilderbokens nya invånare, Samlaren 2013, s. 222-250
URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:765959/FULLTEXT01.pdf
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2011
Varför är Disney så populär? Man föds inte till barn - man blir det, Nordicom Information, 2000:1, s. 59-68
URL: https://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/13_059-068.pdf
Övrigt
Barnlitteraturlistan. Tillkommer valbar läsning från vår lista med nya skönlitterära böcker för åldersgruppen 6-9 år. Listan finns på Canvas vid kursstart.
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig fördjupade kunskaper om barnlitteratur- och barnkulturforskning ur olika perspektiv och deras didaktiska tillämpning. Kursen ger också kunskap om den samtida barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa teorier och forskning om barnlitteratur och barnkultur i olika medier ur ett genus-, etnicitets-, klass- och hållbarhetsperspektiv
2. identifiera och analysera barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
3. tillämpa och värdera litteraturdidaktiska metoder med utgångspunkt i litteraturdidaktisk forskning och teori
4. analysera litteraturens och kulturens betydelse för barns kunskaps- och identitetsutveckling med utgångspunkt i kulturkritiska teorier
5. tillämpa didaktikens grundfrågor, svenskämnets didaktik och metodik för att främja elevers litteracitet
Innehåll
- Teorier och forskning om barnlitteratur och barnkultur ur ett genus-, etnicitets-, klass- och hållbarhetsperspektiv
- Barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
- Barnkulturens mediala former och estetiska uttryckssätt
- Didaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv på samtida barnlitteratur och barnkultur
- Teorier och forskning om litteraturens och kulturens betydelse för barns kunskaps- och identitetsutveckling
- Didaktiska, ämnesdidaktiska och metodiska aspekter på främjande av barns/elevers förmåga att diskutera texters innehåll
Särskild behörighet
152,5 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (verksamhetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3, del 1 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Samhällsorientering - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Naturvetenskap och teknik - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Forskningsmetod för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 10 hp Engelska för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad), samt
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad).
Examination
FSR1, fältstudie, 2 hp, fältstudie med muntlig och skriftlig redovisning rörande lärande och utveckling, litteraturdidaktik avseende lärandemål 2, 3 och 5 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium med muntlig redovisning rörande barnkulturella fenomen avseende lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 4 hp, skriftlig uppgift rörande perspektiv på barn- och ungdomskultur avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd