Kursplan - Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet - systematiskt kvalitetsarbete
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU914
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-10-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 144 sidor
ISBN: 9789147122622 LIBRIS-ID: 20831376
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 138 s.
ISBN: 9789140678607 LIBRIS-ID: 14809975
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 209 sidor
ISBN: 9789147122813 LIBRIS-ID: 22524808
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten möjlighet att tillägna sig stärkta kunskaper inom områdena dokumentation, uppföljning, utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och tolka förskollärares och rektorers ansvar i förhållande till uppföljning, utvärdering och utveckling av verksamheten
2. identifiera och problematisera behov av utvärdering i verksamheten
3. använda dokumentation som underlag för att följa upp och analysera barns lärstrategier och läroprocesser i förhållande till verksamhetens organisation, innehåll och genomförande samt föreslå åtgärder för att utveckla verksamheten
4. analysera olika former av utvärderingar i relation till teorier om kunskap och lärande ur såväl ett barnperspektiv som barns perspektiv
Innehåll
- Förskollärarens och rektorns ansvar i relation till förskolans läroplan
- Dokumentationens betydelse för att följa barns utveckling och lärande i förhållande till förskolans uppdrag
- Att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten
- Barns perspektiv och barnperspektiv
Särskild behörighet
Behöriga att söka är förskollärare anställda i förskolan och som har en behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare samt rektorer och biträdande rektorer anställda i förskolan.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projektrapport, 5,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning av utvecklingsarbete avseende lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd