Kursplan - Sjuksköterskan som pedagog och ledare
Omfattning
5 hp
Kurskod
VAA204
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-08-18
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Omvårdnadens grunder : Ansvar och utveckling
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor
ISBN: 9789144123172 LIBRIS-ID: dpsx0xwsbp338v4z
Den lärande patienten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-04790-4 LIBRIS-ID: 11594512
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Hälso- och sjukvårdsrätt : en introduktion för professionsutbildningar
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2018] - 141 sidor
ISBN: 978-91-47-12698-9 LIBRIS-ID: 21803382
Svensk sjuksköterskeförenings strategi för arbete med eHälsa
Stockholm: Svensk sjuksköterskeförening, 20s, reviderad 2019,
URL: Länk
Webbadresser
Övrigt
To take responsibility or to be an onlooker. Nursing students´experiences of two models of supervison.
Nurse Education today, 32 pp. 105 110., 2012-
Tillkommer relevanta författningar samt artiklar (cirka 20 s.)
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskap och färdigheter om sjuksköterskans pedagogiska ledarskap och yrkesutövning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för och diskutera ledarskapets betydelse i hälso- och sjukvård
2. reflektera över pedagogiska perspektiv på sjuksköterskans möten med medarbetare, studenter, patienter och närstående
3. beskriva kommunikation och påverkansmöjligheter via informations- och kommunikationssystem i ledarskap och pedagogiskt arbete
4. med stöd i författningar redogöra för sjuksköterskans ledarskap och yrkesansvar
Innehåll
Kursen omfattar 5 hp teoretiska studier varav 1 hp verksamhetsinriktat lärande (VIL).
Sjuksköterskans ledarskap, medarbetarskap och yrkesansvar
Förutsättningar för att utveckla det egna ledarskapet
Sjuksköterskans pedagogiska funktion
Samverkan och lärande i grupper och team
Kommunikation och konflikter
Hjälpmedel och verktyg i ledarskap kring digitala möten
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops samt övningar, både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete och att diskutera vetenskapligt baserad kunskap.
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande.
Examination
HEM1, Individuell hemtentamen 2,5 hp, avseende lärandemål 1 - 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium 1,5 hp, aktivt deltagande vid samtliga seminarier avseende lärandemål 1 - 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande 1,0 hp, övningar avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänt på kursen krävs VG på HEM1 och G på SEM1 och VIL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAA201