Kursplan - Vårdvetenskap inom intensivvård 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE909
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-08-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupad kunskap om vårdvetenskap med inriktning mot intensivvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 utifrån en helhetssyn på människan redogöra för vårdprocessen samt utforma en vårdplan i samråd med patient och närstående
2 med ökad självständighet ansvara för och analysera patientens omvårdnad utifrån samhälleliga och etiska aspekter med beaktande av mänskliga rättigheter
3. samverka med andra yrkeskategorier i planering och ledning av verksamheten för att uppnå en patientsäker och effektiv vård.
4 reflektera över och analysera patientens psykiska tillstånd samt föreslå och tillämpa åtgärder i samverkan med patient och närstående för att främja hälsa
5 reflektera över och analysera specifik omvårdnad i samband med vård i livets slutskede utifrån patient och närstående perspektiv.
6. identifiera och problematisera omvårdnadsåtgärder inom intensivvård utifrån vårdvetenskaplig forskning, metoder och teoribildning
7. Reflektera över och problematisera betydelsen av organisatoriska och samhälleliga faktorers påverkan på intensivvård, samt intensivvårdssjuksköterskans ledarskap
Innehåll
Vårdprocessen och vårdplan
Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser
Professionellt förhållningssätt
Teamarbete, ledarskap och vårdkulturer
Psykiskt tillstånd
Vård i livets slutskede
A-HLR
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av verksamhetsförlagdutbildning (VFU) och teori med föreläsningar, litteraturstudier, studieuppgifter, reflektion och en klinisk praktisk examination. Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till självständigt aktivt kunskapssökande, kritisk granskande analys av vetenskapligt baserad kunskap, ett reflekterande förhållningssätt och förmåga till samarbete. Kursen innehåller både teoretisk och verksamhetsbaserad undervisning. Under den verksamhetsförlagda utbildningen krävs 32 timmars närvaro per vecka.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Forskningsmetodik inom vårdvetenskap 4 hp, Fördjupningskurs inom fysiologi 3,5 hp eller motsvarande. Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6.
Examination
INL1 Inlämningsuppgift, 2 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift, avseende lärandemål 1-2, 4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning, 3,5 hp, avseende lärandemål 1-7, inkluderande ett verksamhetsförlagt seminarium, avseende lärandemål 5-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SIM1 Simulering, 0,5 hp, Simulering med muntlig reflektion, avseende lärandemål 2-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, avseende lärandemål 3 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1 Obligatorisk närvaro, 0,5 hp. Lärandemål 5, A-HLR, examineras i enlighet med HLR rådets riktlinjer, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på VFU1, SIM1, SEM1 och OBN1. För närmare anvisningar, se studiehandledning.
För VFU1 och SIM1 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om VFU där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE126 och del av BMA061 avseende del av lärandemål 5.