Kursplan - Grundkurs i marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA150
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2018-01-25
Reviderad
2020-07-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Marknadsföring : teori och tillämpningar
Tredje upplagan : Harlow, Essex : Pearson Education, [2022] - 490 sidor
ISBN: 9781292404530 LIBRIS-ID: 3jmv0zbx131k7qrr
Digital marknadsföring
2 uppl. : Sanoma Utbildning, 2018 - 250 sidor
ISBN: 978-91-523-5398-1 LIBRIS-ID: 22417972
Metod för företagsekonomer : uppsats enligt 4-stegsmodellen
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 186 sidor
ISBN: 978-91-44-12063-8 LIBRIS-ID: 22481703
Att studera på högskolan : studieteknik och motivation på vägen
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 245 sidor
ISBN: 9789144140285 LIBRIS-ID: jzlp5qcxgmw43b5x
-
Böcker
Marknadsföring
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 548 sidor
ISBN: 9789144149042 LIBRIS-ID: t6jcwjf7rsp6wvfc
Digital marknadsföring
2 uppl. : Sanoma Utbildning, 2018 - 250 sidor
ISBN: 978-91-523-5398-1 LIBRIS-ID: 22417972
Metod för företagsekonomer : uppsats enligt 4-stegsmodellen
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 186 sidor
ISBN: 978-91-44-12063-8 LIBRIS-ID: 22481703
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna en allmän översikt över ämnet marknadsföring. Kursen ska ge grundläggande kunskaper och förståelse för centrala företagsekonomiska begrepp och problemområden inom ämnesområdet marknadsföring. Kursen syftar vidare till att utveckla studenternas individuella förmåga gällande skriftliga och muntliga presentationer, informationssökande samt kritiskt granskande av information, litteratur och material.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
1. Muntligen och skriftligen beskriva de praktiska och teoretiska karaktärsdragen för olika marknader
2. Muntligen och skriftligen kunna argumentera för vilka konsekvenser olika produkter och tjänsters egenskaper får för företagets verksamhet givet karaktärsdragen på en viss marknad
3. Visa förståelse för olika marknadsföringsaktiviteters förutsättningar och konsekvenser
4. Visa förståelse för utgångspunkterna för företagets val av marknadsföringsaktiviteter
5. Värdera teorier, modeller och begrepp utifrån i vilken utsträckning de kan tillämpas i praktiska situationer
6. Tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika situationer
7. Söka, bearbeta och analysera information utifrån en given ram
8. Muntligen och skriftligen kommunicera resultat och slutsatser i form av seminarier och rapporter.
Innehåll
Marknadsfunktionen i företaget, marknadsorganisation och styrning
Marknadsplanerings/affärsplanprocessen och dess olika steg
Företagets mål och strategi samt dess koppling till företagets marknadsföring
Olika branscher och marknadssituationers karaktärsdrag och förutsättningar
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, handledning
Särskild behörighet
Antagen till Carlforskas spetsutbildning Internationellt företagande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1 hp betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 3, 4, 5, 6, 7, 8)
Gruppuppgift (GRU2), 2,5 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)
Hemtentamen (HEM1), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) (avser lärandemål 3, 4, 5, 6)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med FOA134 Företagsekonomi, grundkurs, FOA151 Företagsekonomi grundkurs samt FOA106 Marknadsföring - en introduktion.