Kursplan - Personlig kontakt och social påverkan i marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA181
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2020-06-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Start with why : how great leaders inspire everyone to take action
New York : Portfolio/Penguin, 2009 - x, 246 p.
ISBN: 9781591842804 LIBRIS-ID: 11895100
URL: Länk
Artiklar
Social Network Theory. The International Encyclopedia of Media effects.
Granovetter, Mark. 1973. The Strength of Weak Ties. American Journal of Sociology. Vol 78. No 6. Pp 1360-1380, 2017
Syfte
Syftet med kursen är att varje student ska skapa sig en egen, bildad uppfattning om betydelsen av personlig kontakt och sociala medier och sociala nätverk i marknadsföring och hur dessa delar kan tänkas hänga ihop. Detta filosofiska syfte kopplas ihop med en praktisk övning för att stärka den egna uppfattningen och ge färdigheter marknadsförare behöver.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Förstå och kunna tolka teoretiska modeller om hur personlig kontakt fungerar i marknadsföring, samt kunskaper om teorier om sociala nätverk och deras påverkan på konsumentbeteende.
- visa generella kunskaper om IT-baserade sociala medier används och fungerar i marknadsföringen.
- samarbeta i grupp, planera och genomföra ett rekryteringsprojekt.
Innehåll
Kursen består av teoretiska kunskaper och praktiska övningar. De handlar om att mixa teori och praktik för att uppnå färdigheter och kunskaper som kan användas inom rekrytering, försäljning eller analys av konsumentmarknader. Genom förståelse för hur sociala nätverk fungerar och vikten av personlig kontakt (för hur vi fattar beslut som konsumenter) ges kunskaper och färdigheter som ger möjligheter att bättre förstå konsumentmarknader och i förlängningen kunna använda sociala medier och personlig kontakt i arbetet.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbete, handledning för genomförande av en rekryteringskampanj. Kursen ges inom ramen för Internationella marknadsföringsprogrammet och fokus ligger på programmet i uppgiften om rekrytering.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 30 hp, varav minst 22.5 hp skall vara avklarade vid kursstart
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3,5 hp. Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F)
Grupparbete som innebär att planera, genomföra och rapportera (i tal och skrift) en rekryteringskampanj.
Seminarium (SEM1), 2 hp. Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F)
Studenten deltar aktivt i de seminarier som ges på kursen. Seminarieprestationen bedöms individuellt.
Projekt (PRO1), 2 hp. Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F)
Studenten lämnar in en individuell skriven uppgift kopplad till litteraturen och aktiviteterna på kursen.
Deltagande i samtliga aktiviteter på kursen är nödvändigt för att bli godkänd
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Överlappar helt med FOA124.