Kursplan - Marknadskommunikation
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA835
Giltig från
Vårtermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2020-04-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Allt du behöver veta om marknadskommunikation
1. uppl. : Malmö : Liber, 2010 - 128 s.
ISBN: 978-91-47-09505-6 LIBRIS-ID: 11864071
Syfte
Kursens syfte är att ge studenten en överblick över marknadskommunikationens roll och betydelse för företags/organisationers kommunikationsinsatser mot olika målgrupper. Vidare är syftet att utveckla studentens individuella förmåga gällande: skriftliga presentationer, informationssökning, granskning av information, litteratur och annat material. Stor vikt läggs vid studentens kreativa problemlösningsförmåga i PM-arbetet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
1. Redogöra för och kritiskt tillämpa grundläggande kunskap inom marknadskommunikation.
2. Genomföra en kampanjplan baserad på lämpliga teorier och modeller ifrån kurslitteraturen och annat insamlat och granskat material
3. Kunna integrera och hantera information och självständigt kunna utvärdera olika alternativ gällande kommunikation och företagsstrategier för marknadskommunikation
4. Använda och referera till relevanta vetenskapliga texter inom marknadskommunikationsområdet
5. Klart visa att studenten kan kommunicera och presentera slutsatser och metoder i sina uppgifter.
6. Genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier
Innehåll
Kursen ger en övergripande bild över marknadskommunikationsområdet. Utifrån olika målgrupper och företags/organisationers marknadsföringsinsatser diskuteras hur budskap och kanalval kan göras.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarium och handledning. All kommunikation, individuella uppgifter/gruppövningar sker via en kommunikationsplattform. Inga obligatoriska träffar.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 30 hp, varav 22,5 hp skall vara avklarade vid kursstart.
Examination
Hemtentamen (HEM1), 2 hp, betyg Godkänt (G) (Avser lärandemål 1,3)
Hemtentamen (HEM2), 2 hp, betyg Godkänt (G) (Avser lärandemål 1,3)
PM (PM01), 3,5 hp, betyg Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG) Avser lärandemål 2-6)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med FOA121 Marknadsföring 2. Det är momenten GRU3 och TEN2 som överlappar.