Kursplan - Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/svårigheter
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA132
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Böcker
Välj en av följande titlar:
Autism och ADHD i fritidshemmet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 172 sidor
ISBN: 9789127827288 LIBRIS-ID: frw64qn8csczd0ms
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Få familjen att funka. : tydliggörande pedagogik i vardagen
Natur & Kultur, 2021 - 4 timmar, 21 minuter
ISBN: 9789127829169 LIBRIS-ID: v79k8b56sznwmfpc
URL: Omslagsbild
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 219 sidor
ISBN: 9789127829121 LIBRIS-ID: 7l1trk7k51pl7574
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Böcker
Välj en av följande titlar:
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om och förståelse för neuropsykiatriska svårigheter och kunna tillämpa dessa kunskaper vid implementering av stödinsatser till barn och elever i lärmiljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kännedom om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
2. redogöra för och reflektera över begrepp och symtombilder relaterade till funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
3. redogöra för och jämföra olika teorier, perspektiv och aktuell forskning gällande neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och svårigheter
4. identifiera implikationer för stödinsatser och specialpedagogiskt arbete i forskning om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
5. redogöra för och visa förståelse för betydelsen av lagarbete och samverkan gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter i lärmiljöer med andra yrkesgrupper till exempel inom elevhälsa
Innehåll
- Funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Symtombilder och begrepp
- Teorier, perspektiv och aktuell forskning
- Pedagogiskt utredningsarbete och åtgärdsprogram
- Implementering av stödinsatser
- Lagarbete och samverkan
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd