Kursplan - Att arbeta som specialpedagog
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA128
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-18
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Tidiga insatser och barns utbildningsvägar : inkludering och specialpedagogik
Första utgåvan : 2018 - 198 sidor
ISBN: 9789127819115 LIBRIS-ID: 22073361
Elevhälsa – främja, förebygga, åtgärda 2 uppl
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2022 - 152 sidor
ISBN: 9789151108858 LIBRIS-ID: r7vg1rn8pgwgqvsj
Skolutveckling som gemensamt projekt: Att organisera för och genomföra professionsdriven skolutveckling
Books on Demand, 2019 - 216 s.
ISBN: 9789178512881 LIBRIS-ID: 19wtt4zvznn7l203
URL: Omslagsbild
Kompendier
FoU Skola, Kommunförbundet Skåne (2013:1). Sammanfattning av Helen Timperleys Teacher professional learning and development. Tio forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling.
European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2017). Självreflektion avseende inkludering i förskolan. Odense Danmark.
Specialpedagogiska skolmyndigheten (2016). Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning: Handledning: förskola, skola och fritidshem. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Socialstyrelsen och Skolverket (2016). Vägledning för elevhälsan. ([3. uppl.]). Stockholm: Socialstyrelsen.
United Nations. (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Paris: UNESCO.
Artiklar
Assessing reasons for school non-attendance
Scandinavian Journal of Educational Research, 59(3), 316-336, 2015
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om specialpedagogisk verksamhet, samt fördjupade färdigheter i praktiskt specialpedagogiskt arbete.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupad kunskap och förståelse inom specialpedagogik, specialpedagogisk verksamhet och praktiskt specialpedagogiskt arbete
2. redogöra för och reflektera över teorier, aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete relaterade till inkludering, lagarbete, samverkan, utvärdering, pedagogisk utveckling och ledarskap i olika lärmiljöer
3. beskriva, analysera och kritiskt granska inkluderings- och exkluderingsprocesser i olika lärmiljöer
4. visa fördjupade insikter om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, särskilt i förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete, samt visa god kännedom om hur lagarbete och samverkan kan genomföras
5. visa god kännedom om utvärderingsarbete, redogöra för och reflektera över hur specialpedagogisk verksamhet och praktiskt specialpedagogiskt arbete kan följas upp och utvärderas, samt kritiskt och självständigt genomföra uppföljning och utvärdering av specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiskt arbete
6. visa förmåga att medverka i förebyggande arbete och leda utveckling av pedagogiskt arbete och verksamheters olika lärmiljöer med målet att möta behoven hos alla barn och elever
7. visa självkännedom i arbete som specialpedagog
Innehåll
- Specialpedagogikens kunskapsområde
- Teorier, aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete
- Tvärvetenskaplighet samt samband mellan vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och yrkesutövning
- Inkludering, lagarbete, samverkan, utvärdering, pedagogisk utveckling och ledarskap i olika lärmiljöer
- Inkluderande och exkluderande processer och lärmiljöer
- Lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, särskilt inom elevhälsa
- Uppföljning och utvärdering innefattande bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- Ledarskap samt hur man som specialpedagog kan bedriva förebyggande arbete och leda utveckling av pedagogiskt arbete och verksamhet i olika lärmiljöer
- Undanröja hinder och svårigheter samt stödja barn och elever i behov av särskilt stöd
- Självkännedom
Särskild behörighet
Speciallärarexamen på avancerad nivå, kurs i samtalsmetodik på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp samt kurs i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/svårigheter på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp. Därtill ställs krav om kurs/kurser i kvalificerade samtal och/eller samtalsprocesser på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 6 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 5-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 6-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid samtliga kursträffar avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd