Kursplan - Språk-, skriv- och läsutveckling, fördjupning i svenskämnet för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA045
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Webbadresser
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i grundskolan
Feedback i skrivundervisningen
Lässtrategier för sakprosa
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/006a_lasstrategier_for_sakprosa
Muntlig kommunikation
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/038_muntlig-kommunikation
Resurser för undervisningen i nordiska språk
URL: https://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/sprak/nordiska-sprak
Skriva i alla ämnen
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/010_skriva-i-alla-amnen-4-6
Undervisa om nationella minoriteter
Referenslitteratur
Literacy i skolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 154 sidor
ISBN: 9789144120836 LIBRIS-ID: 22616715
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Elever skriver : om skrivande, skrivundervisning och elevers texter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 200 s.
ISBN: 9789144029825 LIBRIS-ID: 11886516
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : mellanstadiet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 280 s.
ISBN: 9789127135987 LIBRIS-ID: 15989592
-
Böcker
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Språkets byggstenar : grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 150 sidor
ISBN: 9789144125367 LIBRIS-ID: 4f7s23942jvxvn4v
Webbadresser
Lässtrategier för sakprosa
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/006_lasstrategier_for_sakprosa
Skriva i alla ämnen
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/010_skriva-i-alla-amnen-4-6
Muntlig kommunikation
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/038_muntlig-kommunikation
Feedback i skrivundervisningen
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i grundskolan
Resurser för undervisningen i nordiska språk
URL: https://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/sprak/nordiska-sprak
Undervisa om nationella minoriteter
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig fördjupade kunskaper om kommunikation, språk-, skriv- och läsutveckling kopplat till didaktikens grundfrågor, svenskämnets didaktik och metodik samt ge kunskap om olika perspektiv på språklig variation. Kursen syftar dessutom till att studenten utvecklar redskap för att dokumentera, analysera och bedöma elevers språkutveckling samt planera, genomföra och utvärdera språkutvecklande undervisning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och värdera teorier om och metoder för språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för elever med olika förutsättningar och behov
2. tillämpa ämnesdidaktiska teorier och metoder som främjar språkutveckling hos elever med olika förutsättningar och behov i ett första- och andraspråksperspektiv
3. dokumentera, analysera och bedöma elevers språk-, skriv- och läsutveckling
4. redogöra för regionala och sociala skillnader i talad svenska, de nationella minoritetsspråken samt några skillnader och likheter mellan de nordiska språken
5. diskutera betydelsen av språklig variation i skola och samhälle
6. tillämpa estetiska uttrycksformer som ett språkutvecklande arbetssätt
7. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för barn och ungdomar med olika förutsättningar och behov
- Teoretiska och didaktiska aspekter på barns och ungdomars tal- och skriftspråksutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- Identifiera normal och försenad läs- och skrivutveckling
- Kommunikativa uttrycksformer och IKT för att främja barns och ungdomars språkutveckling
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- Svenska språkets grammatiska struktur
- Regional och social variation i talad svenska
- De nationella minoritetsspråken
- De nordiska språken
- Estetiska lärprocesser
- Vetenskapligt skrivande
Särskild behörighet
150 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår:
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Forskningsmetod för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6,
- 30 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Matematik för grundlärare 4-6,
- 30 hp Naturvetenskap och teknik - grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4 hp, skriftlig individuell tentamen rörande språkutvecklande läs- och skrivmiljöer avseende lärandemål 1, 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, seminarium rörande ämnesdidaktiska tillämpningar avseende lärandemål 2 och 4-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, muntlig och skriftlig redovisning rörande analys och bedömning avseende lärandemål 1-3 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd