Kursplan - Svenska för grundlärare F-3, introduktion
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA044
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Grunderna i läs- och skrivinlärning
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 353 sidor
ISBN: 9789144134376 LIBRIS-ID: v68scl1nsqkvzqhv
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 314 sidor
ISBN: 9789144140117 LIBRIS-ID: 7m7vxmld5xc5s2s7
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Norstedts Juridik, 2022 - 300 sidor
ISBN: 9789138327784 LIBRIS-ID: q54k6fgcng4db77n
URL: Länk
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
Stockholm : Skolverket, [2019] - 158 sidor
ISBN: 9789175593166 LIBRIS-ID: 22553075
Kompendier
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
Tankar om barnlitteraturen
Stockholm: Rabén & Sjögren, 1963
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Referenslitteratur
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
-
Böcker
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 314 sidor
ISBN: 9789144140117 LIBRIS-ID: 7m7vxmld5xc5s2s7
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Norstedts Juridik, 2022 - 300 sidor
ISBN: 9789138327784 LIBRIS-ID: q54k6fgcng4db77n
URL: Länk
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
Stockholm : Skolverket, [2019] - 158 sidor
ISBN: 9789175593166 LIBRIS-ID: 22553075
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Artiklar
Referenslitteratur
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
-
Böcker
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 314 sidor
ISBN: 9789144140117 LIBRIS-ID: 7m7vxmld5xc5s2s7
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Norstedts Juridik, 2022 - 300 sidor
ISBN: 9789138327784 LIBRIS-ID: q54k6fgcng4db77n
URL: Länk
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
Stockholm : Skolverket, [2019] - 158 sidor
ISBN: 9789175593166 LIBRIS-ID: 22553075
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Artiklar
Utmaning och motivation i läsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
2017
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Webbadresser
Referenslitteratur
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
-
Böcker
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 314 sidor
ISBN: 9789144140117 LIBRIS-ID: 7m7vxmld5xc5s2s7
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Norstedts Juridik, 2022 - 300 sidor
ISBN: 9789138327784 LIBRIS-ID: q54k6fgcng4db77n
URL: Länk
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Transspråkande i praktik och teori
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2017] - 244 sidor
ISBN: 9789127818200 LIBRIS-ID: 19873490
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Artiklar
Utmaning och motivation i läsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
2017
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Webbadresser
Referenslitteratur
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
-
Böcker
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga 2 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 356 sidor
ISBN: 9789144151045 LIBRIS-ID: 0d30snxcxtq8ggg7
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 314 sidor
ISBN: 9789144140117 LIBRIS-ID: 7m7vxmld5xc5s2s7
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Transspråkande i praktik och teori
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2017] - 244 sidor
ISBN: 9789127818200 LIBRIS-ID: 19873490
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Artiklar
Utmaning och motivation i läsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
2017
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Webbadresser
Referenslitteratur
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
-
Böcker
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Transspråkande i praktik och teori
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2017] - 244 sidor
ISBN: 9789127818200 LIBRIS-ID: 19873490
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Artiklar
Utmaning och motivation i läsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
2017
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Webbadresser
Referenslitteratur
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig kunskaper och förmågor för att undervisa i skolämnet svenska. Vidare syftar kursen till att studenten tillägnar sig kunskap om barns literacyutveckling med fokus på grundläggande läs- och skrivinlärning. Som en grund för arbetet med såväl en- som flerspråkiga barns språkliga utveckling och språkliga medvetenhet ska studenten också tillägna sig kunskaper om svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt förmåga att tillämpa dessa i undervisning. Kursen syftar dessutom till att studenten tillägnar sig kunskaper om barnlitteraturens historia och litteraturstudiets och litteraturdidaktikens grunder samt förmåga att använda skönlitteratur i undervisning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt kunna tillämpa detta i svenskundervisningen
2. kritiskt granska och jämföra teorier om och modeller för läs- och skrivinlärning
3. redogöra för och diskutera modeller för det praktiskt pedagogiska arbetet med läs- och skrivinlärning
4. redogöra för hur en- och flerspråkiga barns språkutveckling kan främjas
5. tillämpa språkutvecklande arbetssätt
6. redogöra för huvudlinjerna i barnlitteraturens historiska utveckling
7. använda litteraturvetenskapliga begrepp för att analysera och tolka litterära texter
8. redogöra för litteraturdidaktiska metoder och teorier samt kunna ge praktiska exempel på hur skönlitteratur kan användas i undervisning
9. redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
10. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt grammatikdidaktik
- Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Responsgivning
- Enspråkiga och flerspråkiga barns kommunikation och språkutveckling
- Språkstimulerande arbetssätt
- Barnlitteraturens historia och genrer
- Exempel på barnlitteratur från olika tider och kulturer samt praktiska exempel på dess användning i undervisning
- Språk- och litteraturvetenskapliga och didaktiska teorier, begrepp och metoder
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig examination rörande barnlitteratur och dess didaktiska förutsättningar och tillämpningar i undervisningen avseende lärandemål 6-8 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, muntlig och skriftlig examination rörande språkutveckling avseende lärandemål 1, 3 och 8-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen rörande språkets struktur avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
HEM2, hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig examination rörande språk-, skriv- och läsutveckling avseende lärandemål 2-4, 9 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, workshops rörande språkutvecklande arbetssätt avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, seminarium rörande tillämpning av undervisning med skönlitteratur avseende lärandemål 5, 8 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 1 hp, gruppuppgift rörande tillämpning av grammatikundervisning avseende lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på minst 8 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd