Kursplan - Pedagogik 1-30
Omfattning
30 hp
Kurskod
PEA093
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2020-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Introduktion till pedagogik
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 111 s.
ISBN: 9789144068879 LIBRIS-ID: 18542064
Pedagogik för förändring : röster som utmanat kunskap och samhälle
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 333 sidor
ISBN: 978-91-44-11392-0 LIBRIS-ID: 20575011
Pedagogik som vetenskap : en inbjudan
Första upplagan, första tryckningen : Malmö : Gleerups, [2018] - 198 sidor
ISBN: 9789140697202 LIBRIS-ID: 22687526
Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 237 s.
ISBN: 9789144104904 LIBRIS-ID: 18850696
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Makt
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 128 s.
ISBN: 9789147087464 LIBRIS-ID: 10414841
URL: Omslagsbild
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Göteborg : Daidalos, 2008 - 264 s.
ISBN: 978-91-7173-266-8 LIBRIS-ID: 10670150
Vetenskapsteori och metod 1
Kritiskt tänkande
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 269 sidor
ISBN: 9789147113651 LIBRIS-ID: 22573193
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789147127788 LIBRIS-ID: grg82f09d9gs79vt
Statistisk verktygslåda 0 : att förstå och förändra världen med siffror
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 192 sidor
ISBN: 9789144140902 LIBRIS-ID: gs8l2tbjdbr7hszq
Kompendier
Introduktion till pedagogik
Artiklar
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 223 s.
ISBN: 9789144097329 LIBRIS-ID: 18714387
Introduktion till forskningsmetodik
5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 311 s.
ISBN: 978-91-44-11062-2 LIBRIS-ID: 18719204
Övrigt
Ytterligare artiklar till alla delkurser kan tillkomma!
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Introduktion till pedagogik
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 111 s.
ISBN: 9789144068879 LIBRIS-ID: 18542064
Pedagogik för förändring : röster som utmanat kunskap och samhälle
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 333 sidor
ISBN: 978-91-44-11392-0 LIBRIS-ID: 20575011
Pedagogik som vetenskap : en inbjudan
Första upplagan, första tryckningen : Malmö : Gleerups, [2018] - 198 sidor
ISBN: 9789140697202 LIBRIS-ID: 22687526
Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 237 s.
ISBN: 9789144104904 LIBRIS-ID: 18850696
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Makt
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 128 s.
ISBN: 9789147087464 LIBRIS-ID: 10414841
URL: Omslagsbild
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Göteborg : Daidalos, 2008 - 264 s.
ISBN: 978-91-7173-266-8 LIBRIS-ID: 10670150
Vetenskapsteori och metod 1
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Kritiskt tänkande
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 269 sidor
ISBN: 9789147113651 LIBRIS-ID: 22573193
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789147127788 LIBRIS-ID: grg82f09d9gs79vt
Kompendier
Introduktion till pedagogik
Artiklar
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 223 s.
ISBN: 9789144097329 LIBRIS-ID: 18714387
Introduktion till forskningsmetodik
5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 311 s.
ISBN: 978-91-44-11062-2 LIBRIS-ID: 18719204
Övrigt
Ytterligare artiklar till alla delkurser kan tillkomma!
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en förmåga att identifiera och kritiskt förhålla sig till pedagogik som kunskapsområde och forskningsfält, dess spänningsfält, teorier och begrepp. Kursen syftar även till att introducera studenten till grundläggande kunskaper i vetenskapligt skrivande, vetenskapsteori och metoder.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
Delkurs 1 Introduktion till pedagogik
1. visa kunskap om idétraditioner, teorier och problemområden som har betydelse för den pedagogiska disciplinens framväxt och tillämpningsområden
2. visa kunskap om, och uppvisa grundläggande färdigheter, i vetenskapligt förhållningssätt och skrivande
Delkurs 2 Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
3. visa kunskap om pedagogiska frågeställningar kring utbildning i ett historiskt och ett samtida perspektiv
4. visa kunskap om pedagogiska teoriers syn på lärande, kunskap, utbildning och demokrati
Delkurs 3 Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
5. visa kunskap om ett pedagogiskt perspektiv på spänningsfältet mellan människans aktörskap och strukturer i samhället
6. visa förståelse för teorier om, och synsätt på, identitet, makt och delaktighet
Delkurs 4 Vetenskapsteori och metod 1
7. visa kunskap om innebörden i grundläggande vetenskapsfilosofiska och teoretiska perspektiv
8. redogöra för forskningsprocessens olika steg
Innehåll
Delkurs 1 Introduktion till pedagogik
- Kursen ger en introduktion till pedagogik som fält och forskningsområde samt till akademiskt skrivande
Delkurs 2 Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
- Kursen behandlar lärande, kunskap, utbildning och demokrati ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv
Delkurs 3 Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
- Kursen behandlar spänningsfältet mellan människans aktörskap och strukturer ur ett pedagogiskt perspektiv
- Olika synsätt på identitet, makt, och delaktighet
Delkurs 4 Vetenskapsteori och metod 1
- Orientering i vetenskapsfilosofiska och teoretiska utgångspunkter
- Grundläggande kunskaper i olika forskningsmetoder
- Databassökning och källkritik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops. Under kursen förekommer moment med obligatorisk närvaro, för ytterligare information se studiehandledningen.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 7,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgift, 6,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 5-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 5-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL4, inlämningsuppgift, 7,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 7-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För betyget VG på kursen krävs VG på minst tre examinationsmoment.
Under kursen förekommer moment med obligatorisk närvaro, för ytterligare information se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.