Kursplan - Grundläggande folkhälsovetenskap
Omfattning
15 hp
Kurskod
FHA076
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-02-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Ojämlikhetens dimensioner : uppväxtvillkor, arbete och hälsa i Sverige
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 335 s.
ISBN: 978-91-47-11129-9 LIBRIS-ID: 14850305
Foundations for health promotion
4th edition. : Amsterdam : Elsevier, 2016. - ix, 335 p.
ISBN: 0-7020-5442-9 LIBRIS-ID: 19413360
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 184 sidor
ISBN: 9789144126050 LIBRIS-ID: mxv2bz57ksntzm6n
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
Webbadresser
Closing the gap in a generation : health equity through action on the social determinants of health : final report of the commission on social determinants of health
Geneva : World Health Organization, cop. 2008 - 1 pdf-fil (247 s.
URL: Online
Svenska folkets hälsa i historiskt perspektiv
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2005 - 474 s.
ISBN: 91-7257-335-X (inb.) LIBRIS-ID: 9890011
The new European policy for health - Health 2020, Policy framework and strategy
Copenhagen: WHO Regional,
URL: Länk
United Nations 2015. A/RES/70/1. Transforming our world
The 2030 agenda for sustainable development, New York: United Nations,
Svensk översättning av FN-resolutionen A/RES/70/1. Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development
URL: New York 2015
-
Böcker
Att studera på högskolan : studieteknik och motivation på vägen
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 181 sidor
ISBN: 9789144124032 LIBRIS-ID: 4c0z6m2l287hsp2t
Ojämlikhetens dimensioner : uppväxtvillkor, arbete och hälsa i Sverige
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 335 s.
ISBN: 978-91-47-11129-9 LIBRIS-ID: 14850305
Foundations for health promotion
4th edition. : Amsterdam : Elsevier, 2016. - ix, 335 p.
ISBN: 0-7020-5442-9 LIBRIS-ID: 19413360
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 184 sidor
ISBN: 9789144126050 LIBRIS-ID: mxv2bz57ksntzm6n
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
Webbadresser
United Nations 2015. A/RES/70/1. Transforming our world
The 2030 agenda for sustainable development, New York: United Nations,
Svensk översättning av FN-resolutionen A/RES/70/1. Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development
URL: New York 2015
Folkhälsan i Sverige 2016 : årlig rapportering
Solna : Folkhälsomyndigheten, 2016 - 75 s.
ISBN: 9789176036327 LIBRIS-ID: 19375116
Svenska folkets hälsa i historiskt perspektiv
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2005 - 474 s.
ISBN: 91-7257-335-X (inb.) LIBRIS-ID: 9890011
Closing the gap in a generation : health equity through action on the social determinants of health : final report of the commission on social determinants of health
Geneva : World Health Organization, cop. 2008 - 1 pdf-fil (247 s.
URL: Online
The new European policy for health - Health 2020, Policy framework and strategy
Copenhagen: WHO Regional,
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om folkhälsovetenskapens framväxt och dess aktuella frågeställningar och tillämpningsområden på lokal, nationell och global nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för folkhälsovetenskapens centrala begrepp, teorier, strategier och forskningsmetoder
2 beskriva hälsans bestämningsfaktorer på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå
3 redogöra för epidemiologiska grundbegrepp med tillämpning på hälsans bestämningsfaktorer och folksjukdomar
4 beskriva folkhälsovetenskap i förhållande till begreppet hållbar utveckling i ett globalt och historiskt perspektiv
5 redogöra för ojämlikhet i hälsa mellan olika befolkningsgrupper
6 redogöra för frisk-, skydds- och riskfaktorer för hälsa samt beskriva likheter och skillnader mellan hälsofrämjande och förebyggande arbete
7 beskriva centrala aktörer, arenor och styrmedel för folkhälsoarbete på olika nivåer och inom olika samhällssektorer
8 beskriva folkhälsoarbetets värdegrund och analysera etiska aspekter i hälsofrämjande och förebyggande arbete
9 genomföra en avgränsad litteratursökning i för folkhälsovetenskap relevanta databaser
10 tillämpa angivet referenssystem
11 genomföra muntliga och skriftliga presentationer enligt givna anvisningar
Innehåll
Introduktion i vetenskapligt förhållningssätt
Centrala definitioner, begrepp, teorier inom folkhälsovetenskap
Folkhälsans och folkhälsoarbetes utveckling utifrån ett historiskt perspektiv
Hållbar utveckling i ett folkhälsovetenskapligt perspektiv
Introduktion till epidemiologi
Ojämlikhet i hälsa
Frisk-, skydds- och riskfaktorer för hälsa
Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete/strategier
Grundläggande begrepp, strategier och styr-/policydokument för folkhälsoarbete i ett lokalt, regionalt, nationellt och globalt perspektiv
Centrala aktörer och arenor för folkhälsoarbete
Styrmedel för folkhälsoarbete och hållbar utveckling
Värdegrund och etiskt förhållningssätt i folkhälsoarbete
Exempel på hur folkhälsoarbete bedrivs i praktiken
Grunder i litteratur- och databassökning samt vetenskaplig rapportering
Behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 15) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1a/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 4 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1 och G på GRU1, SEM1, SEM2 och SEM3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter Grundläggande folkhälsovetenskap, FHA007.