Kursplan - Socialpsykologiska perspektiv
Omfattning
15 hp
Kurskod
SOA209
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sociologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-02-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utanför : avvikandets sociologi
Lund : Arkiv, 2006 - 184, [1] s.
ISBN: 91-7924-202-2 LIBRIS-ID: 10198442
Social constructionism
Third edition. : London : Routledge, 2015 - 276 s.
ISBN: 978-1-84872-192-0 LIBRIS-ID: 18263939
Självframställning i vardagslivet
Sjunde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 341 sidor
ISBN: 9789144127323 LIBRIS-ID: 3fsr132s19h2szbq
Den omätbara människan : om människosynen i existentiell psykologi och terapi
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 198 s.
ISBN: 91-27-11029-X LIBRIS-ID: 9828175
Bara detta liv : texter i existentiell psykologi och psykoterapi
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 255 s.
ISBN: 9789127115897 LIBRIS-ID: 10558176
Övrigt
Delkurs 1: Övrigt material kan tillkomma enligt lärares anvisning med upp till 200 sidor.
Delkurs 2: Läraren meddelar material innan kursstart. -
Böcker
Utanför : avvikandets sociologi
Lund : Arkiv, 2006 - 184, [1] s.
ISBN: 91-7924-202-2 LIBRIS-ID: 10198442
Social constructionism
Third edition. : London : Routledge, 2015 - 276 s.
ISBN: 978-1-84872-192-0 LIBRIS-ID: 18263939
Det socialpsykologiska perspektivet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-05370-7 LIBRIS-ID: 12069117
Den omätbara människan : om människosynen i existentiell psykologi och terapi
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 198 s.
ISBN: 91-27-11029-X LIBRIS-ID: 9828175
Bara detta liv : texter i existentiell psykologi och psykoterapi
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 255 s.
ISBN: 9789127115897 LIBRIS-ID: 10558176
Övrigt
Delkurs 1: Övrigt material kan tillkomma enligt lärares anvisning med upp till 200 sidor.
Delkurs 2: Läraren meddelar material innan kursstart.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade kunskaper i sociologi med särskild inriktning mot socialpsykologi. Vidare syftar kursen till att dels ge en teoretisk fördjupning, dels fördjupade kunskaper i empirinära forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 resonera och formulera sig teoretiskt om sociala fenomen och skeenden
2 jämföra olika teoretiska och metodologiska perspektiv samt vetenskapliga undersökningar med varandra
3 identifiera och motivera ett teoretiskt eller metodologiskt perspektiv som är lämpligt för att studera ett specifikt socialt fenomen eller skeende
4 använda teoretiska perspektiv när det gäller sociala fenomen eller skeenden som perspektivet inte uttryckligen behandlar
5 redogöra för hur ett sociologiskt/socialpsykologiskt forskningsområde kan se ut samt självständigt kunna söka information om och beskriva ett sådant forskningsområde
6 använda sina kunskaper för att bidra till att lösa problem på individ-, organisations- och samhällsnivå
7 använda sin kunskap för att bidra till kvalitetsutveckling inom arbetslivet
Innehåll
Delkurs 1, 7,5 hp:
Socialpsykologiska perspektiv.
Delkursen ger fördjupade kunskaper om tre centrala socialpsykologiska teoretiska perspektiv: Symbolisk interaktionism, social konstruktionism och existentiell socialpsykologi.
Delkurs 2, 7,5 hp:
Forskningsområden.
Delkursen presenterar sociologiska/socialpsykologiska forskningsområden.
Särskild behörighet
Samhälle i förändring 7,5 hp och Interaktion, identitet och kultur 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
HEM1, Hemtentamen, 7,5 hp, socialpsykologiska perspektiv. Lärandemål 1-4, 6-7. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM2, Hemtentamen, 7,5 hp, forskningsområden. Lärandemål 1-2, 5-7. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på HEM 1 och HEM 2. För närmare anvisningar se studiehandledningen
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd