Kursplan - Hållbar utveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA074
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-02-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hållbar utveckling : nyanser och tolkningar
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 135 sidor
ISBN: 9789144121871 LIBRIS-ID: 22451040
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
Webbadresser
AGENDA 2030 för hållbar utveckling
United Nations 2015. A/RES/70/1. Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development, New York,
URL: Länk
De nationella målet för folkhälsa med de åtta målområdena
Regeringens proposition, 2017/18:249 God och jämlik hälsa en utvecklad, folkhälsopolitik,
URL: Länk
Svensk översättning av AGENDA 2030
United Nations 2015. A/RES/70/1. Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development, New Yor,
URL: Länk
The new European policy for health - Health 2020, Policy framework and strategy
Copenhagen: WHO Regional,
URL: Länk
Övrigt
Ytterliga kursmaterial kan tillkomma och presenteras i förekommande fall på Canvas
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper i hållbar utveckling, dess framväxt och tillämpning på global, nationell och lokal nivå. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna relatera hållbar utveckling till folkhälsovetenskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1, redogöra för begreppet hållbar utveckling
2, beskriva begreppet hållbar utveckling ur ekologiska, ekonomiska och sociala dimensioner
3, diskutera samband mellan folkhälsovetenskap och hållbar utveckling
4, identifiera arbete för folkhälsa och jämlikhet i hälsa i relevanta styrdokument för hållbar utveckling
5, diskutera hur olika aktörer arbetar med hållbar utveckling på olika nivåer i samhället
6, reflektera över arbete för hållbar utveckling i den egna närmiljön
Innehåll
Begreppet hållbar utveckling, dess historik och framväxt
Ekologiska, ekonomiska och sociala dimensioner av hållbar utveckling
Hur folkhälsovetenskap och hållbar utveckling relaterar till varandra på områden som jämlikhet, integration, mångfald, mänskliga rättigheter, tvärsektoriell samverkan, helhetssyn, delaktighet och multipla strategier
Styrdokument inom hållbar utveckling och deras koppling till folkhälsovetenskap
Hur samhällsaktörer på olika nivåer arbetar med hållbar utveckling i respektive verksamhet
Individuella strategier i arbetet för hållbar utveckling
Särskild behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14)
Examination
SEM1, Seminarium, 1 hp, betyg Godkänd (G) eller Underkänd (U).
SEM2, Seminarium, 1 hp, betyg Godkänd (G) eller Underkänd (U).
SEM3, Seminarium, 1 hp, betyg Godkänd (G) eller Underkänd (U).
TEN1, Salstentamen, 4,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN1 och G på SEM1, SEM2 och SEM3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd