Kursplan - Hållbar utveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAH107
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2017-01-27
Reviderad
2020-01-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hållbar utveckling : teknik, samhälle och livskvalitet
Tredje upplagan : 2018 - 443 sidor
ISBN: 9789144122182 LIBRIS-ID: 22160073
Övrigt
Rapporter och vetenskapliga artiklar finns på lärplattformen Canvas
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Kursens syfte är att utveckla studenternas förståelse för begreppet hållbar utveckling, för relevanta dimensioner relaterade till detta begrepp och för ingenjörers roll i att uppnå en hållbar framtid. Denna förståelse bygger på kunskap inom ämnena i programmets teknikbaser och utvecklas genom grupparbete som integrerar sådana kunskaper. På detta sätt ger kursen inblick i samtida fokusområden inom ämnena i programmets teknikbaser i relation till hållbar utveckling. Vidare syftar kursen till introducera studenterna i kritiskreflektion.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
1. Sätta olika tekniska lösningar relaterade till ämnena i teknikbaserna i Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, dess utveckling och användning, i ett sammanhang genom att referera till begreppet hållbar utveckling inklusive etiska dilemman.
2. Med hjälp av olika vetenskapliga perspektiv identifiera och beskriva relationen mellan individer och samhället angående hur tekniska lösningar relaterade till ämnena i teknikbaserna i programmet används och utvecklas.
3. Beskriva och exemplifiera vilken roll ingenjören har i att uppnå en hållbar framtid och hur man, som student i Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, kan utveckla de kompetenser som behövs för att bidra till en sådan framtid
4. Med hjälp av olika vetenskapliga perspektiv definiera och kritiskt utvärdera centrala begrepp som används i diskussioner kring hållbar utveckling.
5 Planera, genomföra och utvärdera individuella uppgifter och grupparbete relaterade till hållbar utveckling, inklusive utvärdering av trovärdigheten i de resultat som därmed produceras.
Innehåll
Kursen kretsar kring studenternas grupparbeten som handlar om att analysera en teknisk lösning och dess historia, nutid och framtid utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Lärare från olika ämnen stödjer denna process genom olika läraktiviteter. Resultat presenteras offentligt genom poster, mock-up eller liknande visualiseringar.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbete, individuellt arbete kring inlämningsuppgifter.
Behörighet
Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4) eller Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A4).
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3,5 hp, betyg 3, 4, eller 5 [lärandemål 1, 2, 3, 5]
Gruppuppgift (GRU2), 1 hp, betyg Godkänd (G) [lärandemål 1, 2, 3, 5]
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, betyg 3, 4 eller 5 [lärandemål 4, 5]
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd