Kursplan - Marknadsföring - en introduktion
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA106
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2020-01-26
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Marknadsföringsboken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 394 s.
ISBN: 978-91-44-05618-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12129942
URL: Ytterligare material
Seminarieboken : att skriva, presentera och opponera
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 138 s.
ISBN: 91-44-04125-X : 298:00 LIBRIS-ID: 8953765
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskap om förutsättningar och skillnader på olika marknader från såväl köpande som säljande part. Kursen skall ge en grundläggande förståelse och färdighet för företags och organisationers situation och agerande på marknader samt marknadsföringens roll i sammanhanget.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- tillämpa teorier och modeller inom ämnesområdet marknadsföring genom att utföra en mindre marknadsundersökning
- skriftligen argumentera för vilka konsekvenser olika produkters egenskaper får för företagets verksamhet givet karaktärsdragen på en viss marknad
- förklara olika marknadsföringsaktiviteters förutsättningar och konsekvenser
- förklara utgångspunkterna för företagets val av marknadsföringsaktiviteter
- tillämpa teorier, modeller och begrepp på specifika praktiska situationer
- uppvisa färdigheter i den individuella förmågan gällande skriftliga presentationer, informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material
- skriftligen kommunicera resultat och slutsatser i form av distansseminarier och rapporter
Innehåll
Marknadsföringens bakgrund, utveckling och centrala begrepp. Marknadsbegreppet - efterfrågan, utbud, konkurrens och marknadsaktörer/intressenter. Marknadsfunktionen i företaget, marknadsorganisation och styrning. Marknadsplaneringsprocessen och dess olika steg. Teorier och modeller för analys av marknadens förutsättningar och segmentering. Marknadsföringsstrategier. Marknadsföringsbeslut utifrån de olika konkurrensmedlen. Företagets mål och strategi och dess koppling till företagets marknadsföring. Olika branschers och marknadssituationers karaktärsdrag och förutsättningar vad gäller säljare och köpare, t ex konsumentmarknader, tjänstemarknader och industriella marknader. Vetenskaplig metod.
Undervisning
Webbaserade föreläsningar och löpande handledning.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Godkänd (G)
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, betyg Godkänd (G)
Hemtentamen (HEM1), 3,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För att få slutbetyg krävs minst godkänt på alla momenten. För betyget Väl Godkänt (VG) som slutbetyg krävs VG på tentamen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter den tidigare kursen med samma namn, FOA106.