Kursplan - Specialpedagogik för ämneslärare - KPU
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU230
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Reviderad
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 397 s.
ISBN: 9789127143593 LIBRIS-ID: 18358368
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Övrigt
litteraturKompendier, artiklar, webbadresser och referenslitteratur tillkommer enligt studiehandledning/Canvas.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna utvecklar kunskap om den specialpedagogiska verksamhetens framväxt, hur olika perspektiv inom specialpedagogik kommer till uttryck i dagens skola, samt vilken betydelse detta har för både elever med olika förutsättningar och erfarenheter och för lärarens didaktiska kompetens.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument,
2. kritiskt granska och jämföra olika synsätt och teorier kopplade till specialpedagogisk verksamhet och dess betydelse för elevers lärande och utveckling,
3. redogöra för och jämföra kartläggning och åtgärder för elever i behov av särskilt stöd,
4. reflektera över sin professionella roll och betydelsen av samverkan i specialpedagogiskt arbete 5. uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Dagens specialpedagogiska verksamhet i en historisk belysning
- Olika perspektiv inom specialpedagogik och deras konsekvenser för praktiskt pedagogiskt arbete
- Att möta elever med olika förutsättningar, erfarenheter och behov
- Att samverka kring kartläggning och åtgärder för att underlätta lärande och utveckling för elever i behov av särskilt stöd
Särskild behörighet
25,5 hp från KPU mot grundskolans år 7-9 eller gymnasieskolan vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare - KPU,
- 3 hp Utveckling och lärande - KPU,
- 3 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för ämneslärare - KPU, samt
- 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, skriftlig och muntlig examination avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, muntlig och skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.