Kursplan - Teori och metod i andraspråksforskning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA240
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-03
Reviderad
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk : undervisning och tidiga insatser
Växjö : Linnaeus University Press, 2023 - 119 sidor
ISBN: 9789180820776 LIBRIS-ID: xfdd97xgvq8t3hvr
"Vi ser om dom flyter typ.?" : Att utveckla en språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever - möjligheter och begränsningar ur lärarperspektiv
(Doctoral disseration). Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet, 2023
URL: https://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1807967&dswid=-6086
Understanding second language acquisition
London : Hodder Education, 2009 - xv, 304 p.
ISBN: 9780340905593 LIBRIS-ID: 11728661
Research methods in second language acquisition : a practical guide
1. ed. : Chichester, West Sussex, UK : Wiley-Blackwell, 2012 - vi, 326 s.
ISBN: 9781444334272 LIBRIS-ID: 12521046
Webbadresser
Abstracts från konferensen Nordand, 2022, Reykjavik, 2022
URL: https://vigdis.hi.is/en/events/nordand-15-conference-2022/
Övrigt
-
Böcker
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 217 sidor
ISBN: 9789144076256 LIBRIS-ID: 20891881
Understanding second language acquisition
London : Hodder Education, 2009 - xv, 304 p.
ISBN: 9780340905593 LIBRIS-ID: 11728661
Research methods in second language acquisition : a practical guide
1. ed. : Chichester, West Sussex, UK : Wiley-Blackwell, 2012 - vi, 326 s.
ISBN: 9781444334272 LIBRIS-ID: 12521046
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Webbadresser
Abstracts från konferensen Nordand, 2022, Reykjavik, 2022
URL: https://vigdis.hi.is/en/events/nordand-15-conference-2022/
Övrigt
-
Böcker
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
3., rev. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 488 s.
ISBN: 9789144109145 LIBRIS-ID: 18773357
Oförenliga ståndpunkter eller berikande korsbefruktning? I Nordand 6 : sjätte konferensen om Nordens språk som andraspråk
Lund : Institutionen för nordiska språk, Lunds universitet, [2004] - 297 s.
ISBN: 91-631-6051-X LIBRIS-ID: 9810539
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 149 s.
ISBN: 9789144068688 LIBRIS-ID: 12180090
Research methods in second language acquisition : a practical guide
1. ed. : Chichester, West Sussex, UK : Wiley-Blackwell, 2012 - vi, 326 s.
ISBN: 9781444334272 LIBRIS-ID: 12521046
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Webbadresser
Avhandlingar
Forskningsartiklar tillkommer, tillhandahålles av läraren.
Övrigt
Forskningsartiklar tillkommer, tillhandahålles av läraren.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om teori och metod i andraspråksforskning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- använda och förklara centrala metodologiska och ämnesteoretiska begrepp
- beskriva, diskutera och kritiskt granska studier inom andraspråksforskningen ur ett forskningsmetodologiskt perspektiv
- diskutera styrkor och begränsningar med olika tillvägagångssätt och metodval
- diskutera vilken betydelse forskningsresultaten har för andraspråksundervisningen
Innehåll
- Teori och metod
- Centrala metodologiska och ämnesteoretiska begrepp
- Analys och kritisk granskning av artiklar inom andraspråksforskningen
- Andraspråksforskning ur ett historiskt perspektiv
- Forskningens relevans för skolans praktik
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
210 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy,
- 5,5 hp Forskningsmetod för lärare - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - ämneslärare, samt
- 54 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4 hp, tentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 3,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För sammanfattningsbetyget VG ska studenten ha uppnått detta betyg på HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd