Kursplan - Utvecklande språk- och kulturmiljöer i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA123
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barn upptäcker skriftspråket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 237 s.
ISBN: 9789147106554 LIBRIS-ID: 14223755
God natt Alfons Åberg
3. tr. : Stockholm : Rabén & Sjögren, 1977 - [24] s.
ISBN: 91-29-44862-X LIBRIS-ID: 7233331
Tomtebobarnen : bilderbok
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier Carlsen, 1995 - 32 s.
ISBN: 91-638-3257-7 (inb.) ; LIBRIS-ID: 8365840
Plupp och lämlarna
[Ny utg.] : Bromma : Opal, 2003 - [33] s.
ISBN: 91-7299-052-X (inb.) : LIBRIS-ID: 8888766
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Sprätten satt på toaletten
[Ny utg.] : Stockholm : Karneval, 2012 - [23] s.
ISBN: 978-91-85703-87-6 (inb.) LIBRIS-ID: 13145880
ABC
4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren, 1995 - [32] s.
ISBN: 91-29-63760-0 (inb.) ; LIBRIS-ID: 7237567
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Pippi Långstrump
30. uppl. [sic] : Stockholm : Rabén & Sjögren, 2016 - 135 s.
ISBN: 978-91-29-70377-1 LIBRIS-ID: 19502264
Musikdidaktik i förskolan : att utveckla barns skapande förmåga
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning, 2015 - 102 s.
ISBN: 9789188099211 LIBRIS-ID: 18723632
Literacy : i familj, förskola och skola
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 219 sidor
ISBN: 9789144127583 LIBRIS-ID: js0hc857g68lftjw
Till vildingarnas land
Stockholm : Bonnier Carlsen, 2019 - 38 onumrerade sidor
ISBN: 9789163897016 LIBRIS-ID: 21793015
Artiklar
ur tankar om barnlitteraturen
ur Deconstructing the Hero
ur Modernismen i barnkammaren
Out of the box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom
Dancing Penguins
ur Den kupade handen
Webbadresser
Barnlitteraturens tekniklandskap. En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:784127/FULLTEXT02.pdf
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
Kapitel 28,
Den lilla Rödhättan, Charles Perrault Sagor
URL: https://litteraturbanken.se/forfattare/PerraultC/titlar/PerraultsSagor/sida/v/faksimil
Heinrich Hoffmann, Julbocken eller Pelle Snusk:
URL: https://litteraturbanken.se/forfattare/HoffmannH/titlar/JulbockenPelleSnusk/sida/v/faksimil
Ivar Arosenius, Kattresan, länk:
URL: https://litteraturbanken.se/forfattare/AroseniusI/titlar/Kattresan/sida/1/faksimil
Övrigt
I kopia på Canvas förmedlas följande skönlitterära texter: utdrag ur Aisopos, Klassiska fabler, Rödluvan i Bröderna Grimms sagor, utdrag ur Jenny Nyström, Barnkammarens bok, utdrag ur Jeanna Oterdahl, Blommornas bok, samt Maria Andersson, Borta bra, men hemma bäst? Elsa Beskow och Astrid Lindgren
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla fördjupad kunskap om och förståelse för hur barns språkutveckling kan främjas i förskolans verksamhet. Vidare syftar kursen till att studenten ska känna till och kritiskt reflektera över uttrycksmedel och medier som kan användas för att utveckla barns personliga intresse för litteratur och annan barnkultur.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för hur man kan skapa utvecklande språk- och kulturmiljöer i förskolan
2. redogöra för det vidgade textbegreppet och olika barnkulturella genrer
3. kritiskt bedöma, analysera och motivera valet av barnkulturella uttrycksmedel och olika medier
4. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Det vidgade textbegreppet och digitala medier
- Barnlitteraturens historia och genrer
- Teorier om literacy, multimodalitet och lekens betydelse för språkutvecklingen
- Hållbar utveckling (den kulturella dimensionen)
- Boksamtalets funktion i förskolans pedagogiska verksamhet
- Att göra litteratur, kultur och medier tillgängliga i förskolans fysiska och sociala miljö med speciellt avseende på etnicitet, klass och genus
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och handledning.
Särskild behörighet
90 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår:
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 3 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare.
Examination
Individuell. Skriftlig och muntlig uppgift (PRO1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudie (PRO2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G).
Individuell. Skriftlig tentamen (TEN1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla betyget VG på kursen krävs VG på TEN 1 och PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.