Kursplan - Matematikutvecklande miljöer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA015
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematikundervisning i förskolan : att se världen i ljuset av matematik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2018] - 276 sidor
ISBN: 9789127822580 LIBRIS-ID: 22073354
De yngsta barnens matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 9789147111664 LIBRIS-ID: 17759784
Matematikdidaktik i förskolan : att utveckla lekfulla, matematiska barn
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 175 sidor
ISBN: 9789151102825 LIBRIS-ID: 6j6dpxx646v8fxs8
Artiklar
Preschool teachers sensitivity to mathematics in childrens play: The influence of math-related school experiences, emotional attitudes, and pedagogical beliefs. Journal of Research in Childhood Education, 29(3), 305-322.
2015
Teachers involvement in childrens mathematizing-beyond dichotomization between play and teaching. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 469-480.
2018
Under-threes mathematical learning-teachers perspectives. Early Years, 34(3), 241-254.
2014
Enhancing and analyzing kindergarten teachers professional knowledge for early mathematics education. The Journal of Mathematical Behavior, 51, 109-117.
2018
Preschool teachers pedagogical content knowledge in mathematics. International Journal of Early Childhood, 49(2), 229-243.
2017
Narrowing the early mathematics gap: a playbased intervention to promote low-income preschoolers number skills. Journal of Numerical Cognition, 3(3), 559-581.
2018
The relationship of teacher-child play interactions to mathematics learning in preschool. Early Child Development and Care, 186(5), 716-733.
2016
Learning through play-pedagogy and learning outcomes in early childhood mathematics. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 589-603.
2018
Webadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Referenslitteratur
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Matematik för alla : aktiv matematik från förskoleundervisning till förskoleklass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 116 s.
ISBN: 9789144085272 LIBRIS-ID: 14719074
Hur många plommon ryms i Majas mage? : matematikundervisning i förskolan
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2012 - 143 s.
ISBN: 978-91-979023-6-6 (korr.) LIBRIS-ID: 12683380
Lekfull matematik i förskolan
Stockholm : Lärarförbundet, 2013 - 166 s.
ISBN: 9789198084948 LIBRIS-ID: 14701270
Skapande förskola : matematik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 88 s.
ISBN: 978-91-44-08929-4 LIBRIS-ID: 13563855
Små barns matematik : undervisning & lärande
2 rev. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2016 - 169 s.
ISBN: 9789185143290 LIBRIS-ID: 19660988
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap i att analysera barns lärande i matematik och utveckla en medvetenhet om miljöns och språkets betydelse för barns matematiska utveckling. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla färdigheter i att planera, genomföra och utvärdera relevanta aktiviteter och gynnsamma lärmiljöer för förskolebarn utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. reflektera kring samspelet mellan barn och omgivning för barns
matematikutveckling
2. reflektera kring matematikdidaktiska frågeställningar i relation till
förskoleverksamheten
3. definiera barns kunnande i matematik och utifrån detta planera, genomföra och utvärdera aktiviteter och lärmiljöer som främjar alla barns intresse och lärande i matematik
4. definiera barnens närmiljö för att skapa meningsfulla problemsituationer som
främjar barnens utveckling av matematiskt tänkande
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Studera förskoleverksamheten som miljö för barns utveckling av matematiska tänkande
- Iaktta och dokumentera barns matematiska utveckling och tänkande samt dess relation till
matematik, språk, lek och estetiska uttrycksformer
- Planera, genomföra och reflektera kring matematiska aktiviteter och
matematikutvecklande lärmiljöer
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer, seminarier, studiegrupparbete, individuellt arbete och fältstudie.
Särskild behörighet
90 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår:
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 3 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare.
Examination
TEN2, salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, fältstudierapport rörande matematiken i vardagen avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN2, obligatorisk närvaro, 1 hp, aktivt deltagande på undervisningspass, avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 1 hp, aktivt deltagande på undervisningspass, , avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL3, inlämningsuppgift, 1 hp, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på TEN2 och INL3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Examinationsmomenten är desamma som tidigare kursplan. Det som har ändrats är vilka obligatoriska undervisningsmoment som ingår i respektive examinationsmoment och poängtilldelning för respektive examinationsmoment. Därmed erbjuds student som har något examinationsmoment underkänt, eller som rest, att vid pågående kurs ta igen det eller de undervisningsmoment som krävs för att kunna examineras i avsett examinationsmoment enligt dennes studiegång.
Exempel; Student som har rest på OBN1 0,5 hp (tidigare version) genomför det eller de moment som denne har kvar för att examineras för den gamla versionen (OBN1 0,5 hp). Denna examination sker inom ramen för undervisningen som innefattas av OBN2 1hp, men endast gällande de moment som krävdes för OBN1 0,5 hp. Alla undervisningsmoment som fanns för den tidigare kursplanen finns kvar inom ramen för den nya kursplanens respektive examinationsmoment.