Kursplan - Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU261
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogisk takt - Lärares didaktiska och relationella kompetens
Liber, 2022 - 172 sidor
ISBN: 9789147144655 LIBRIS-ID: r67h45mhptx2pf2l
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Tänka och handla som en lärare : utbildningsvetenskaplig kärna ur didaktiska och pedagogiska perspektiv
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2024] - 318 sidor
ISBN: 9789147148936 LIBRIS-ID: wdcw1nc8t5zksqxg
Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 241 sidor
ISBN: 9789127825222 LIBRIS-ID: 4h2f5fhd2p55g1d4
Artiklar
Att undervisa om barns mänskliga rättigheter i förskolan och skolan. Utbildningens syften, innehåll och arbetsmetoder. Kap. 4
Örebro universitet. Rapporter i pedagogik 21, 2019
Att hantera läraryrkets komplexitet(er) - en grund för professionalitet?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2013
URL: Utbildning & Demokrati DOI: https://doi.org/10.48059/uod.v22i1.982
Antropocen och utbildning - direkta naturmöten och demokratiska processer
PEDAGOGISK FORSKNING I SVERIGE Vol 27 No 3 (2022) ISSN 1401-6788, 2022
Känslor, värden och utbildning för en hållbar framtid: Att främja en kritisk känslokompetens i klimatundervisning
Acta Didactica Norge Vol. 13, Nr. 2, Art. 1, 2019
Att utbilda för hållbar utveckling: Ett pluralistiskt perspektiv
Örebro universitet, Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap. (SMED/Utbildning & Demokrati), 2009
Webbadresser
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Kan vi möta mänsklighetens behov inom planetens gränser?
Stockholm resilience centre,
Vad är skolans roll i samhället?
UR play,
URL: https://urplay.se/program/177075-larandets-idehistoria-vad-ar-skolans-roll-i-samhallet
Referenslitteratur
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789144113876 LIBRIS-ID: 18777352
Innan grundskolan fanns. Översikt över historisk utbildningsstatistik 1944-2018
SCB (odaterad),
Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys.
Utbildning & Demokrati, 24(1), 5-27, 2015
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Övrigt
-
Böcker
Pedagogisk takt - Lärares didaktiska och relationella kompetens
Liber, 2022 - 172 sidor
ISBN: 9789147144655 LIBRIS-ID: r67h45mhptx2pf2l
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 241 sidor
ISBN: 9789127825222 LIBRIS-ID: 4h2f5fhd2p55g1d4
Didaktik : ett professionsbegrepp
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789151101576 LIBRIS-ID: v556gx85s98zq4w8
Artiklar
Att undervisa om barns mänskliga rättigheter i förskolan och skolan. Utbildningens syften, innehåll och arbetsmetoder. Kap. 4
Örebro universitet. Rapporter i pedagogik 21, 2019
Att hantera läraryrkets komplexitet(er) - en grund för professionalitet?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2013
URL: Utbildning & Demokrati DOI: https://doi.org/10.48059/uod.v22i1.982
Antropocen och utbildning - direkta naturmöten och demokratiska processer
PEDAGOGISK FORSKNING I SVERIGE Vol 27 No 3 (2022) ISSN 1401-6788, 2022
Känslor, värden och utbildning för en hållbar framtid: Att främja en kritisk känslokompetens i klimatundervisning
Acta Didactica Norge Vol. 13, Nr. 2, Art. 1, 2019
Att utbilda för hållbar utveckling: Ett pluralistiskt perspektiv
Örebro universitet, Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap. (SMED/Utbildning & Demokrati), 2009
Webbadresser
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Kan vi möta mänsklighetens behov inom planetens gränser?
Stockholm resilience centre,
Vad är skolans roll i samhället?
UR play,
URL: https://urplay.se/program/177075-larandets-idehistoria-vad-ar-skolans-roll-i-samhallet
Referenslitteratur
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789144113876 LIBRIS-ID: 18777352
Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys.
Utbildning & Demokrati, 24(1), 5-27, 2015
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Övrigt
Aktuella (från 1 juli 2022) läroplan och kursplaner i grundskolan, ingår i kurslitteraturen.
-
Böcker
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Sustainable development teaching : ethical and political challenges
Abingdon, Oxon : Routledge, 2019 - xvii, 245 sidor
ISBN: 9780815357537 LIBRIS-ID: mxrvgdb4kk509vsh
UNESCO (2012). Shaping the Education of Tomorrow: 2012 Report on the UN Decade of ESD. Paris: UNESCO.
Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 241 sidor
ISBN: 9789127825222 LIBRIS-ID: 4h2f5fhd2p55g1d4
Didaktik : ett professionsbegrepp
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789151101576 LIBRIS-ID: v556gx85s98zq4w8
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Artiklar
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys. Utbildning & Demokrati, 24(1), 5-27.
2015
Webbadresser
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Grundskolan. Läroplaner, kompetensutveckling och annat stöd för dig som arbetar i grundskolan.
Skolverket,
Lärande för hållbar utveckling i styrdokument för förskola och skola
Universitets- och högskolerådet, 2017
Vad är skolans roll i samhället?
UR play,
URL: https://urplay.se/program/177075-larandets-idehistoria-vad-ar-skolans-roll-i-samhallet
Övrigt
Aktuella (från 1 juli 2022) läroplan och kursplaner i grundskolan, ingår i kurslitteraturen.
-
Böcker
Sustainable development teaching : ethical and political challenges
Abingdon, Oxon : Routledge, 2019 - xvii, 245 sidor
ISBN: 9780815357537 LIBRIS-ID: mxrvgdb4kk509vsh
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Didaktik : ett professionsbegrepp
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789151101576 LIBRIS-ID: v556gx85s98zq4w8
Artiklar
Hur villkorar juridifieringen lärarprofessionens arbete med skolans kunskaper och värden? Utbildning & Demokrati 2016, (25)1: s. 11-31.
2016
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys. Utbildning & Demokrati, 24(1), 5-27.
2015
Att utbilda för hållbar utveckling - ett pluralistiskt perspektiv
Nyköpings kommun/Den Globala Skolan, 2010
Webbadresser
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019)
Skolverket, 2011
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Lärande för hållbar utveckling i styrdokument för förskola och skola
Universitets- och högskolerådet, 2017
Vad är skolans roll i samhället?
UR play,
URL: https://urplay.se/program/177075-larandets-idehistoria-vad-ar-skolans-roll-i-samhallet
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att orientera sig i utbildningsväsendet som organisation samt tillägna sig kunskap om centrala begrepp för skola och undervisning. Kursen syftar också till att introducera studenten för didaktik som teoretiskt begrepp och praktisk metod för lärare samt introducera studenten för grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och akademiskt skrivande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. orientera sig i utbildningsväsendets styrdokument samt redogöra för centrala begrepp för skola och undervisning
2. tillämpa grundläggande didaktiska frågeställningar
3. redogöra för relationen mellan allmän didaktik och ämnesdidaktik
4. beskriva det svenska utbildningsväsendet ur ett nutida och historiskt perspektiv
5. planera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling
6. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Allmän didaktik och ämnesdidaktik
- Den svenska skolan som organisation och samhällsinstitution
- Skolans styrdokument ur didaktiska perspektiv
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig examination avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 4 hp, tentamen avseende lärandemål 1-4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd