Kursplan - Forskningsmetod för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU260
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt förstå dess betydelse för den kommande yrkesövningen. Syftet är också att studenten utifrån egen definierad didaktisk problemställning ska planera och genomföra en småskalig vetenskaplig, empirisk studie.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och beskriva didaktiska problem i relation till skolans arbete
2. utifrån ett relevant didaktiskt problem planera och genomföra en småskalig vetenskaplig, empirisk studie
3. redogöra för och uppvisa kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
4. redogöra för och praktiskt tillämpa metoder för insamling, bearbetning och analys
5. kritiskt granska och diskutera andras forskningsresultat
6. visa kunskap om och kunna tillämpa forskningsetiska principer
7. muntligt försvara sin studie samt kritiskt granska en annan students studie
8. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
- Metoder för insamling, bearbetning och analys av empiriskt material
- Forskningsetik
- Vetenskapligt skrivande och akribi
- Aktuell och internationell forskning
Särskild behörighet
75 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (verksamhetsintegrerat) vari ingår:
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion (verksamhetsintegrerad),
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3, del 1 (verksamhetsintegrerad),
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 8 hp Samhällsorientering - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad),
- 7 hp Naturvetenskap och teknik - grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad), samt
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3 (verksamhetsintegrerad).
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift/forskningsplan avseende lärandemål 1-3 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
UPS1, uppsats, 5,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-6 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, individuell muntlig ventilering avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd