Kursplan - Introduktion till didaktik - KPU
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU258
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 327 sidor
ISBN: 9789127827950 LIBRIS-ID: cp07zbvs9f4g4q7d
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
8:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo förlag, 2022 - 111 sidor
ISBN: 9789198603934 LIBRIS-ID: zdklnb99w1xvwlsz
Tänka och handla som en lärare : utbildningsvetenskaplig kärna ur didaktiska och pedagogiska perspektiv
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2024] - 318 sidor
ISBN: 9789147148936 LIBRIS-ID: wdcw1nc8t5zksqxg
Övrigt
-
Böcker
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Didaktik : ett professionsbegrepp
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789151101576 LIBRIS-ID: v556gx85s98zq4w8
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 327 sidor
ISBN: 9789127827950 LIBRIS-ID: cp07zbvs9f4g4q7d
Övrigt
Tillkommer ca 200 sidor vetenskapliga artiklar, ämnesdidaktisk litteratur och utbildningsfilosofiska texter (tillgängliga via länk)
-
Böcker
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789144113876 LIBRIS-ID: 18777352
Didaktik : ett professionsbegrepp
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789151101576 LIBRIS-ID: v556gx85s98zq4w8
Övrigt
Tillkommer ca 150 sidor vetenskapliga artiklar, ämnesdidaktisk litteratur och utbildningsfilosofiska texter
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att orientera sig i skolväsendets historia och organisation samt tillägna sig kunskaper om didaktik. Kursen syftar också till att studenten ges möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva och diskutera didaktik ur teoretiska och praktiska perspektiv
2. klargöra relationen mellan allmän didaktik och ämnesdidaktik
3. diskutera och problematisera utbildningsväsendets styrdokument och praktik ur didaktiska perspektiv
4. planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling i det egna ämnet
5. uppvisa ett grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Didaktik, ämnesdidaktik och allmän didaktik
- Skolans styrdokument ur didaktiska perspektiv
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3 hp, muntlig och skriftlig examination, avseende lärandemål 4-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd