Kursplan - Utbildningens organisatoriska, historiska och samhälleliga förutsättningar - KPU
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU257
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789147015214 LIBRIS-ID: 11647716
The educational situation
2. ed. : Chicago, Ill. : The University of Chicago Press, 1904 - 104 s.
URL: Fulltext
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-47-09985-6 LIBRIS-ID: 12239797
Kompendier
Bernstein, Basil (1983). Om samhällsklass och den osynliga pedagogiken. I B. Bernstein & U. P. Lundgren (Red:r). Makt, kontroll och pedagogik. (s. 48-65). Liber.
Dewey, John (1997) Den demokratiska utbildningssynen. I J. Dewey. Utbildning och demokrati (övers. N. Sjödén, s, 121-140). Daidalos (orig. 1916).
Englund, Tomas (1995). Utbildning som public good eller private good. I T. Englund (Red.) Utbildningspolitiskt systemskifte (s. 107-142). HLS Förlag.
Hundeide, Karsten (2011). När missförstånd blir till bristande kognitiva förmågor i klassrummet. I K. Hundeide. Sociokulturella ramar för barns utveckling - Barns livsvärldar (s. 189-199). Studentlitteratur.
Roth, Heinrich (2000) The Art of Lesson Preparation. I H. Westbury& M. Riquarts (red:er) Teaching As A Reflective Practice: The German Didaktik Tradition (s. 127-128). Routledge.
Sjöstrand, Wilhelm (1969). Pedagogiska målsättningar. I W. Sjöstrand, Pedagogiska grundproblem i historisk belysning. (s. 183-196). Gleerups.
Artiklar
Aoki, Ted T. (2005). Teaching as Indwelling Between Two Curriculum Worlds. I W. F. Pinar & R. L. Irwin (red:r). Curriculum in a new key: the collected works of Ted T. Aoki (s.159-166). LEA.
den Heyer, Kent (2009) What If Curriculum (of a Certain Kind) Doesnt Matter?, Curriculum Inquiry, 39:1, 27-40.
Deng, Zongyi & Luke, Allan (2008). Subject Matter: Defining and Theorizing School Subjects. I F. M. Connelly, M. F. He, J. Phillion (Red:r) Sage Handbook of Curriculum and Instruction (s.66-87). Sage.
Referenslitteratur
Bridging Educational Leadership, Curriculum Theory and Didaktik : Non-affirmative Theory of Education
Cham : Springer International Publishing, 2017 - XX, 474 p. 4 illus.
ISBN: 9783319586502 LIBRIS-ID: 21995394
Övrigt
Tillkommer vid behov för kursen aktuella och relevanta artiklar.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att fördjupa sig i skolväsendets organisatoriska, historiska och samhälleliga bakgrund och förutsättningar samt tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska perspektiv. Kursen syftar också till att studenten ges möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. analysera utbildningsväsendets styrdokument och praktik ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
2. beskriva och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation ur ett historiskt och utbildningsfilosofiskt perspektiv
3. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning utifrån styrdokument samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
4. diskutera skola och undervisning utifrån ett mångfalds-, flerspråkighets- och jämställdhetsperspektiv
5. uppvisa ett grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Utbildningsfilosofi och läroplansteori
- Den svenska skolans framväxt och organisation
- Skolans styrdokument ur läroplansteoretiska perspektiv
- Skolans styrdokument utifrån demokrati- mångfalds- och jämställdhetsfrågor
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
14 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning vari ingår
- 7,5 hp Introduktion till didaktik - KPU,
- 3,5 hp Utveckling och lärande - KPU, samt
- 3 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - KPU.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd