Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - KPU
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU248
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 293 sidor
ISBN: 9789151102771 LIBRIS-ID: 5hph356x3s1065tn
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2011 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-67238-4 LIBRIS-ID: 12072066
Skola i normer
3 uppl. : Malmö : Gleerups, [2020] - 240 sidor
ISBN: 9789151101606 LIBRIS-ID: z944sq5mwp0wgprr
Socialpsykologi : en introduktion
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2017] - 352 sidor
ISBN: 978-91-47-11303-3 LIBRIS-ID: 20122551
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Böcker
Skola i normer
3 uppl. : Malmö : Gleerups, [2020] - 240 sidor
ISBN: 9789151101606 LIBRIS-ID: z944sq5mwp0wgprr
Konflikthantering i professionellt lärarskap
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789140691675 LIBRIS-ID: 17884683
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2011 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-67238-4 LIBRIS-ID: 12072066
Socialpsykologi : en introduktion
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2017] - 352 sidor
ISBN: 978-91-47-11303-3 LIBRIS-ID: 20122551
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i den pedagogiska praktiken.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
2. redogöra för och kritiskt granska olika synsätt och teorier kopplade till sociala samspelsprocesser, konflikthantering, inkluderings- och exkluderingsprocesser
3. reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
4. planera ett praktiskt pedagogiskt arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever och relatera det till rådande styrdokument
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Exkluderings- och inkluderingsprocesser
- Sociala relationer och grupprocesser
- Pedagogiskt ledarskap och konflikthantering
- Likabehandling och diskrimineringsgrunderna
- Diskriminering, kränkande behandling och trakasserier
- Normkritiska perspektiv
- Estetiska uttrycksformer i arbetet med sociala relationer
Särskild behörighet
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntligt seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd