Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU247
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Referenslitteratur
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789144113876 LIBRIS-ID: 18777352
Reflektion och praktik i läraryrket
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 280 s.
ISBN: 978-91-44-01786-0 LIBRIS-ID: 10352188
Övrigt
Tillkommer vid behov för kursen aktuella och relevanta artiklar.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån sina ämneskunskaper får möjlighet att planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa en god lärmiljö i grund- och gymnasieskolan, samt att studenten utvecklar ett reflekterande förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. diskutera, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för grund- och gymnasieskolan ger uttryck för
2. visa kunskap om den kommunikativa kompetens som yrket kräver i mötet med elever, vårdnadshavare och personal i de sammanhang som uppstår i yrket, samt kan granska och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa strategier för egen utveckling
3. identifiera och beskriva faktorer som påverkar verksamheten i grund- och gymnasieskolan
4. utifrån sitt undervisningsämne identifiera och välja innehåll och metoder för undervisning i syfte att främja skolans verksamhet
5. utifrån elevers olika erfarenhet, behov och förutsättningar planera och leda undervisning utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv samt kan använda digitala verktyg/lärresurser ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv
6. visa kunskap om olika former för samverkan och dess betydelse för skolans utveckling
7. dokumentera och diskutera sina erfarenheter av den påbörjade yrkesrollen
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplaner för grund- och gymnasieskolan
- Kursplaner för grundskolan
- Ämnesplaner för gymnasieskolan
- Påverkansfaktorer i grund- och gymnasieskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik
- Digitala verktyg
- Samverkan
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
Särskild behörighet
14 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning vari ingår
- 7,5 hp Introduktion till didaktik - KPU,
- 3,5 hp Utveckling och lärande - KPU, samt
- 3 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - KPU.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 7 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL3, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgift med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på VFU1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges endast ett nytt prövningstillfälle. Påbörjad verksamhetsförlagd utbildning innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.