Kursplan - Internationella perspektiv på åldrande
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE136
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-06-15
Reviderad
2017-08-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Person-centred practice in nursing and health care: theory and practice
Chapter 1 and 2
ISBN: 9781118990575
Artiklar
From Cicero to Cohen: Developmental Theories of Aging, From Antiquity to the Present
URL: Länk
Aging: Learning to Live a Finite Life
URL: Länk
The World Report on Ageing and Health
URL: Länk
The World report on ageing and health: a policy framework for healthy ageing
URL: Länk
Combating Ageism: How Successful Is Successful Aging?
URL: Länk
Ageism can be hazardous to womens health: Ageism, sexism, and stereotypes of older women in the healthcare system
URL: Länk
The Role of Religion, Spirituality and/or Belief in Positive Ageing for Older Adults
URL: Länk
An exploration of person-centredness in practice
Ageism: we are our own worst enemy
URL: Länk
Mindfulness: A positive spirituality for ageing?
URL: Länk
The theory of gerotranscendence as applied to gerontological nursing - Part I
URL: Länk
The theory of gerotranscendence in practice: guidelines for nursing - Part II
URL: Länk
Adoption of an innovation based on the theory of gerotranscendence by staff in a Nursing home - Part III
URL: Länk
Webbadresser
Ageing and Life Course
URL: Länk
Gerotranscendence
URL: Länk
Shaping our future together
URL: Länk
Referenslitteratur
Human aging, finite lives and the idealization of clocks
URL: Länk
Differences in perception of gerotranscendence behaviors between college students and community-dwelling older adults
URL: Länk
Defining successful aging: the need to distinguish pathways from outcomes
URL: Länk
Defining successful aging: the importance of including cognitive function over time
URL: Länk
Memory profiles predict dementia over 23-28 years in normal but not successful aging
URL: Länk
Profiles of successful aging in middle-aged and older adult married couples
URL: Länk
Person-centredness in gerontological nursing: an overview of the literature
Ageism: prejudice against our feared future self
Editorial: ageing, spirituality and nursing
URL: Länk
Defining Successful Aging: Perceptions From Elderly Chinese in Hawai'i
URL: Länk
Older Adults' Online Dating Profiles and Successful Aging
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om åldrandet och om hur demografiska förändringar påverkar individer och samhällen i olika delar av världen. Vidare ska studenten skaffa sig kunskaper om åldrandets konsekvenser för människors livssituation och levnadsvillkor ur ett internationellt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten ur ett internationellt perspektiv kunna:
1 beskriva och förklara åldrandet som transiton och identitet samt de konsekvenser åldrandet medför ur ett livscykelperspektiv
2 diskutera resurser hos äldre människor
3 beskriva demografiska förändringar gällande åldrande och kulturell mångfald i relation till samhällsutvecklingen
4 reflektera över och diskutera teorier i relation till åldrandet
5 reflektera över och diskutera attityder och värderingar kring åldrande, liv och död i relation till individ och samhälle
Innehåll
Transition och identitet samt dess konsekvenser på åldrandet ur olika teoretiska perspektiv
Åldrandets konsekvenser ur ett samhällsperspektiv
Internationellt perspektiv på åldrande och äldre som resurs
Det globala åldrandet i ett demografiskt och kulturellt perspektiv
Relevant och aktuell forskning om äldre och åldrandet
Personliga och kulturella attityder och värderingar kring åldrande, liv och död
Samhällens attityder och värderingar kring åldrande ur ett internationellt perspektiv
Vård i livets slutskede ur ett internationellt perspektiv
Internationella riktlinjer i relation till åldrandet
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
PRO1, Projekt 3,5 hp, skriftlig rapport avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl Godkänd (VG).
INL1, Individuell inlämningsuppgift, 3 hp, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Aktivt deltagande i seminarium, 1 hp, presentation och diskussion av gruppuppgifterna avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd i kursen krävs VG på både PRO1 och INL1 samt G på SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala