Kursplan - Tillämpad innovationsledning
Omfattning
15 hp
Kurskod
INO304
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-01-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att studenter genom praktisk erfarenhet erhåller kunskaper om yrkesområdet Innovationsledning. Studenterna integrerar egna erfarenheter och insikter med praktisk tillämpade moment eller case vilket synliggörs genom reflektion och analys i syntes med innovationsteoretiska begrepp och principer utifrån sociala samt etiska dimensioner.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och motivera innovationsledarens roll i arbetslivet
2. Applicera och evaluera teoretiska begrepp och forskningsmetoder inom Innovationsteknik utifrån en praktikbaserad arbetsmiljö i relation till verkliga problem och situationer
3. Identifiera idéer och argument utifrån erfarenheter erhållna under den verksamhetsförlagda utbildningen till karriär/livslångt lärande och mål
4. Redogöra för villkoren för innovationsledarens roll och deras organisation avseende t.ex. Innovationsledning/styrning, arbetsfördelning, arbetssätt och kommunikation utifrån sociala samt etiska dimensioner.
5. Självständigt formulera, genomföra, och redovisa en undersökning i anslutning till antingen en genomförd praktik eller genom litteratur- och arbetsmarknadsstudier (case)
Innehåll
Kursen fokuserar på att studera innovationsledarens roll. Detta kan göras inom ramen för dels offentlig sektor eller inom privat näringsliv. Kursen kan ges i två parallella utföranden, dels ett praktiskt vägval, dels ett teoretiskt vägval (CASE). I det praktiska vägvalet förutsätts studenten att själv initiera och etablera kontakt med företag eller annan organisation för att träffa en överenskommelse kring arbetsuppgifter hos berörd part. Det mer teoretiska utförandet kan nyttjas i de fall studenten har svårigheter att hitta lämplig praktikplats.
Huvuddelen av kursen består av handledning dels från handledare vid utvald praktikplats dels från handledning av kursens utvalda lärare.
Särskild behörighet
90 hp varav 45 hp inom innovationsteknik, vari ingår 7,5 hp Introduktion till innovationsteknik, 7,5 hp Processer för värdeskapande samt 7,5 hp Kunskapsfilosofi, eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 9 hp, Fördjupningsuppgift (examinerar lärandemål 1-5), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 3 hp, Reflekterande dagbok (examinerar lärandemål 1-4), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 3 hp, Obligatorisk handledning samt seminariebehandling (examinerar lärandemål 1-5), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd