Kursplan - Kvalitativa förskolemiljöer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA371
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 212 sidor
ISBN: 9789147127757 LIBRIS-ID: s25j30x1qnhzgpwp
Listening to young children. : a guide to understanding and using the mosaic approach
Expanded Third Edition : London : Jessica Kingsley Publishers, 2017 - 1 onlineresurs (192 sidor)
ISBN: 9781909391260 LIBRIS-ID: 22396729
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 328 s.
ISBN: 9789147111725 LIBRIS-ID: 16771381
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Webbadresser
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Länk
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Referenslitteratur
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Länk
Att studera på högskolan : studieteknik och motivation på vägen
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 181 sidor
ISBN: 9789144124032 LIBRIS-ID: 4c0z6m2l287hsp2t
-
Böcker
Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 212 sidor
ISBN: 9789147127757 LIBRIS-ID: s25j30x1qnhzgpwp
Listening to young children. : a guide to understanding and using the mosaic approach
Expanded Third Edition : London : Jessica Kingsley Publishers, 2017 - 1 onlineresurs (192 sidor)
ISBN: 9781909391260 LIBRIS-ID: 22396729
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 328 s.
ISBN: 9789147111725 LIBRIS-ID: 16771381
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Webbadresser
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Länk
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Referenslitteratur
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Länk
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla en fördjupad kunskap om och ett kritiskt förhållningssätt till förskolans utbildning, miljö och undervisning utifrån olika teoretiska och didaktiska perspektiv. Kursen syftar dessutom till att utveckla fördjupade teoretiska kunskaper om kvalitet utifrån dimensioner av barns perspektiv, barnperspektiv, lärarkompetens, samhälleliga och utbildningsrelaterade målsättningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. definiera begreppet kvalitet teoretiskt och praktiskt utifrån barn-, lärar-, utbildnings-, verksamhets- och samhällsperspektiv
2. visa förmåga i att självständigt och tillsammans med andra formulera mål utifrån barns intresse och behov i relation till aktuella styrdokument
3. kritiskt granska och problematisera sin egen och andras undervisning, förhållnings- och arbetssätt, samt identifiera och analysera pedagogiska dilemman och problem
4. planera systematiskt kvalitetsarbete för utbildningen i förskolan genom att skriftligt och muntligt analysera, beskriva, och utvärdera utbildningens kvalitet och kreativa lärandemiljöer
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
6. visa på kommunikativ förmåga och färdighet i muntlig framställning
Innehåll
- Teoretiska perspektiv på kvalitetsbegreppet i förskolan
- Kvalitet utifrån barn-, lärar-, utbildnings-/ verksamhets- och samhällsperspektiv
- Kvalitetsarbete i praktiken
Särskild behörighet
90 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 3 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, individuell inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, muntlig och digital fältstudieraport avseende lärandemål 2-4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 1 hp, muntlig gruppuppgift avseende lärandemål 1, 3 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd