Kursplan - Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA189
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Innehållets didaktik i förskolan
Liber, 2020 - 156 sidor
ISBN: 9789147139835 LIBRIS-ID: bnx9136982xc9xbf
Didaktik i förskolan
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 207 sidor
ISBN: 9789151101026 LIBRIS-ID: t5szbk6vrwjphqw2
Att undervisa barn i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789147131051 LIBRIS-ID: 6g0qh8tr4ww9lgnh
Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
2 uppl. : Liber, 2017 - 242 sidor
ISBN: 978-91-47-12240-0 LIBRIS-ID: 20778627
Webbadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Övrigt
Artiklar relaterade till workshops, seminarier och föreläsningar tillkommer.
-
Böcker
Innehållets didaktik i förskolan
Liber, 2020 - 156 sidor
ISBN: 9789147139835 LIBRIS-ID: bnx9136982xc9xbf
Att undervisa barn i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789147131051 LIBRIS-ID: 6g0qh8tr4ww9lgnh
Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
2 uppl. : Liber, 2017 - 242 sidor
ISBN: 978-91-47-12240-0 LIBRIS-ID: 20778627
Referenslitteratur
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789147128181 LIBRIS-ID: fqlmkb26c0swchgc
Att arbeta med tema i förskolan : en metodikhandbok
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 123 sidor
ISBN: 9789147139903 LIBRIS-ID: n005jsvplzgmj0fc
Utbildningsvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 278 s.
ISBN: 978-91-27-12111-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11810900
Övrigt
Artiklar relaterade till workshops, seminarier och föreläsningar tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att introducera studenten till ämnesdidaktik i förskolan och belysa ämnesintegrerat arbetssätt i förskolans utbildning. Kursen syftar också till att grundlägga allmändidaktiska frågeställningar och problematisera begreppen undervisning och ämnesdidaktik i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva förskolans holistiska arbetssätt och syn på ämnen
2. redogöra för och problematisera begreppet undervisning i förskolan i relation till ämnesdidaktik i förskolan samt illustrera med exempel från förskolans utbildning
3. beskriva olika ämnesdidaktiska kunskapsområden som berörs i förskolans läroplan
4. i skrift redogöra för ämnesdidaktik och olika kunskapsområden
5. visa ett reflekterande förhållningssätt och god språklig framställning
Innehåll
- Undervisning och ämnesdidaktik som begrepp i förskolan
- Förskolans holistiska arbetssätt och syn på ämnesdidaktik
- Olika ämnesområden som finns i förskolans läroplan och hur man didaktiskt kan arbeta med dessa
Särskild behörighet
Student vid Förskollärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
TEN1, saltstentamen, 1,5 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 2-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift 2,5 hp, aktivt deltagande i gruppuppgift avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
OVN1, övning 1,5 hp, aktivt deltagande i övning avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala