Kursplan - Didaktik - en introduktion
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU237
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789147015214 LIBRIS-ID: 11647716
Allmän didaktik : mellan normativitet och evidens
Upplaga 1 : 2018 - 147 sidor
ISBN: 9789144121987 LIBRIS-ID: 22511273
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 172 s.
ISBN: 9789140688262 LIBRIS-ID: 17091471
Artiklar
Artiklarna kan laddas hem via länkar från Canvas. Fler artiklar kan tillkomma.
Didaktiska dimensioner - Möjligheter och gränser för en integrerad didaktik. Pedagogisk forskning i Sverige 2, (4), 241-261.
1997
The rediscovery of teaching: On robot vacuum cleaners, non-egological education and the limits of the hermeneutical world view. Educational Philosophy and Theory, 48 (4), 374-392.
2016
Skolarbetet som en särskild slags praktik. I I. Carlgren (red). Miljöer för lärande (s. 102-131). Studentlitteratur.
1999
Pedagogiken och lärarna. Pedagogisk forskning i Sverige 23, (4), 268-283.
2018
När missförstånd blir till bristande kognitiva förmågor i klassrummet. I K. Hundeide Sociokulturella ramar för barns utveckling. (s. 189-196). Studentlitteratur.
2011
"The Art of Lesson Preparation", i Westbury, Hopmann & Riquarts (red:er) Teaching As A Reflective Practice: The German Didaktik Tradition (s. 127-138). Routledge.
2000
Whatever happened to teaching? Nordic Studies in Education, 35(3-4), 268-279.
2015
-
Böcker
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789147015214 LIBRIS-ID: 11647716
Undervisningens återkomst
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2019] - 200 sidor
ISBN: 9789127823594 LIBRIS-ID: 22598304
Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 251 s.
ISBN: 91-44-04394-5 LIBRIS-ID: 10119418
Allmän didaktik : mellan normativitet och evidens
Upplaga 1 : 2018 - 147 sidor
ISBN: 9789144121987 LIBRIS-ID: 22511273
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om vad allmändidaktik som forskningsämne innebär, samt att ge verktyg för att reflektera över didaktiska fenomen och teorier i relation till den egna praktiken, skolväsendet i stort och till aktuell forskning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om allmändidaktiska perspektiv på lärande och undervisning
2. visa förmåga att kritiskt granska allmändidaktiska perspektiv och forskningsansatser, och hur dessa påverkar lärandeprocessen i förskolans och skolans praktiska arbete
3. visa förståelse för allmändidaktiken ur ett mångfaldsperspektiv och visa hur mångfaldens olika villkor präglar individers möten med förskolans och skolans praktiska arbete
4. visa förmåga att identifiera och beskriva för didaktikämnet relevanta problemområden och frågeställningar för såväl förskolans och skolans praktiska arbete som forskning
Innehåll
- Allmändidaktiska perspektiv på undervisning och lärande
- Perspektiv på mångfald, undervisning och lärande i förskolans och skolans praktik
- Kritiska perspektiv på allmändidaktiska frågor
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
SEM1, seminarium, 3 hp, skriftlig uppgift och aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 3 hp, skriftlig uppgift och aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd