Kursplan - Framtid och scenariodesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO109
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2020-01-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Artiklar
"Learning through foresight"
Foresight, 2016
The origins and evolution of scenario techniques in long range business planning
Futures, 37(8), 795812, 2005
URL: Länk
Future scenarios to inspire innovation
Technological Forecasting & Social Change 80, 2013
Scenario thinking: A practice based approach to the identification of opportunities for innovation
Futures 43, 2011
First steps: towards purposeful activities in scenario thinking and future studies
Futures 35, 2003
Challenges in communicating the outcomes of a foresight study to advise decision-makers on policy and strategy
Science and Public Policy 39, 2012
The narrative aspect of scenario building - How story telling may give people a memory of the future
AI & SOCIETY, 19(3), 229249, 2005
URL: Länk
Taboo Scenarios: HOW TO THINK ABOUT THE UNTHINKABLE
California Management Review, 2012
Building new social capital with scenario planning
Technological Forecasting & Social Change, 124, 5165, 2017
URL: Länk
Scenario based approach to re-imagining future of higher education which prepares students for the future of work
Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 10(1), 217238, 2019
URL: Länk
-
Böcker
Artiklar
"Learning through foresight"
Foresight, 2016
The origins and evolution of scenario techniques in long range business planning
Futures, 37(8), 795812, 2005
URL: Länk
Future scenarios to inspire innovation
Technological Forecasting & Social Change 80, 2013
Scenario thinking: A practice based approach to the identification of opportunities for innovation
Futures 43, 2011
First steps: towards purposeful activities in scenario thinking and future studies
Futures 35, 2003
Challenges in communicating the outcomes of a foresight study to advise decision-makers on policy and strategy
Science and Public Policy 39, 2012
The narrative aspect of scenario building - How story telling may give people a memory of the future
AI & SOCIETY, 19(3), 229249, 2005
URL: Länk
Taboo Scenarios: HOW TO THINK ABOUT THE UNTHINKABLE
California Management Review, 2012
Building new social capital with scenario planning
Technological Forecasting & Social Change, 124, 5165, 2017
URL: Länk
Syfte
Kursen ska ge studentenen kunskap om etablerade verktyg och arbetssätt för att skapa framtidsscenarier.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. redogöra för teorier, metoder och verktyg för utveckling av framtidsscenarier
2. tillämpa metoder för utveckling av enklare scenarier
3. förstå inverkan av ett framtidsperspektiv vid beslutsprocesser i innovationsarbete
4. redogöra för hur scenariodesign kan anpassas till olika organisatoriska kontexter
5. förstå grundläggande principer för kommunikation av scenarios
Innehåll
Teoretiska genomgångar, uppgifter och praktiskt orienterade övningar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), individuell inlämningsuppgift, 1,5 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL2), individuell inlämningsuppgift, 2 hp, examinerar lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL3), individuell inlämningsuppgift, 4 hp, examinerar lärandemål 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med INO201 Framsyn och scenariodesign och INO236 Framtid och scenariodesign.