Kursplan - Hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsinsatser inom hälso- och sjukvård i hemmet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE241
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2019-01-28
Reviderad
2019-12-05
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att möta familjer inom vård och omsorg
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 288 sidor
ISBN: 9789144115870 LIBRIS-ID: 20891992
Hemsjukvård
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 276 sidor
ISBN: 978-91-44-11585-6 LIBRIS-ID: 21664283
Hemsjukvård : olika perspektiv på trygg och säker vård
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 443 sidor
ISBN: 9789147112777 LIBRIS-ID: 5fpd00l235k4nnzz
Etikboken : etik för vårdande yrken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor
ISBN: 9789144120539 LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw
Artiklar
New horizons: Reablement -supporting older people towards independence
Age and ageing, 45(5), 572-576, 2016
Understanding the impact of interprofessional collaboration on the quality of care: a case report from a small-scale resource limited health care environment
Journal of Multidisciplinary Healthcare, 10, 227234, 2017
URL: Länk
Time-limited home-care reablement services for maintaining and improving the functional independence of older adults
Cochrane Database Systematic Review, 10, CD010825, 2016
Working with short-term goal-oriented home rehabilitation with older persons: strengthened by a collaborative approach
Nordic Journal of Nursing Research, 2018
URL: Länk
The relatives voice: how do relatives experience participation in reablement? A qualitative study
Journal of Multidisciplinary Healthcare, 10, 1-11, 2017
URL: Länk
Working towards integrated community care for older people: empowering organizational features from a professional perspective
Health Policy, 119(1), 1-8, 2015
Reablement in community-dwelling older adults: a cost-effectiveness analysis alongside a randomized controlled trial
Health Economics Review, (1), 1-10, 2016
URL: Länk
Impact of Interprofessional Education on Collaboration Attitudes, Skills, and Behavior Among Primary Care Professionals
Journal of Continuing Education in the Health Professions, 32(3), 196-204, 2012
Health professionals in multi-disciplinary and multi-agency teams: changing professional practice
Journal of Interprofessional Care, 19(6), 547-560, 2005
Healthcare Professionals' Perceptions of Risk When Care Is Given in Patients' Homes
Home Healthcare Now, 37(2), 97-105, 2019
Teamwork: understanding multi-professional working
Nursing older people, 14(3), 14-19, 2002
If theyre helping me then how can I be independent? The perceptions and experience of users of home-care re-ablement services
Health and social Care in the Community, 20(6), 583-590, 2012
Webbadresser
Samordnad vård och omsorg En analys av samordningsutmaningar i ett fragmenterat vård- och omsorgssystem
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys, 2016
URL: Länk
Vård och omsorg vid demenssjukdom - Sammanfattning med förbättringsområden Nationella riktlinjer
Socialstyrelsen, 2018
URL: Länk
Övrigt
SFS 2001:453. Socialtjänstlag
Stockholm: Socialdepartementet,
SFS 2010:659. Patientsäkerhetslag
Stockholm: Socialdepartementet,
SFS 2017:30. Hälso- och sjukvårdslag
Stockholm: Socialdepartementet,
SFS 2017:612. Lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Stockholm: Socialdepartementet,
Participation in everyday life for adults with profound intellectual (and multiple) disabilities
(Doktorsavhandling, Avdelningen för Socialt Arbete, Eskilstuna), 2018
URL: Länk
-
Böcker
Att möta familjer inom vård och omsorg
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 288 sidor
ISBN: 9789144115870 LIBRIS-ID: 20891992
Hemsjukvård
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 276 sidor
ISBN: 978-91-44-11585-6 LIBRIS-ID: 21664283
Hemsjukvård : olika perspektiv på trygg och säker vård
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 443 sidor
ISBN: 9789147112777 LIBRIS-ID: 5fpd00l235k4nnzz
Etikboken : etik för vårdande yrken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor
ISBN: 9789144120539 LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw
Artiklar
New horizons: Reablement -supporting older people towards independence
Age and ageing, 45(5), 572-576, 2016
Understanding the impact of interprofessional collaboration on the quality of care: a case report from a small-scale resource limited health care environment
Journal of Multidisciplinary Healthcare, 10, 227234, 2017
URL: Länk
Time-limited home-care reablement services for maintaining and improving the functional independence of older adults
Cochrane Database Systematic Review, 10, CD010825, 2016
Working with short-term goal-oriented home rehabilitation with older persons: strengthened by a collaborative approach
Nordic Journal of Nursing Research, 2018
URL: Länk
The relatives voice: how do relatives experience participation in reablement? A qualitative study
Journal of Multidisciplinary Healthcare, 10, 1-11, 2017
URL: Länk
Working towards integrated community care for older people: empowering organizational features from a professional perspective
Health Policy, 119(1), 1-8, 2015
Reablement in community-dwelling older adults: a cost-effectiveness analysis alongside a randomized controlled trial
Health Economics Review, (1), 1-10, 2016
URL: Länk
Impact of Interprofessional Education on Collaboration Attitudes, Skills, and Behavior Among Primary Care Professionals
Journal of Continuing Education in the Health Professions, 32(3), 196-204, 2012
Health professionals in multi-disciplinary and multi-agency teams: changing professional practice
Journal of Interprofessional Care, 19(6), 547-560, 2005
Healthcare Professionals' Perceptions of Risk When Care Is Given in Patients' Homes
Home Healthcare Now, 37(2), 97-105, 2019
Teamwork: understanding multi-professional working
Nursing older people, 14(3), 14-19, 2002
If theyre helping me then how can I be independent? The perceptions and experience of users of home-care re-ablement services
Health and social Care in the Community, 20(6), 583-590, 2012
Webbadresser
Samordnad vård och omsorg En analys av samordningsutmaningar i ett fragmenterat vård- och omsorgssystem
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys, 2016
URL: Länk
Vård och omsorg vid demenssjukdom - Sammanfattning med förbättringsområden Nationella riktlinjer
Socialstyrelsen, 2018
URL: Länk
Övrigt
SFS 2001:453. Socialtjänstlag
Stockholm: Socialdepartementet,
SFS 2010:659. Patientsäkerhetslag
Stockholm: Socialdepartementet,
SFS 2017:30. Hälso- och sjukvårdslag
Stockholm: Socialdepartementet,
SFS 2017:612. Lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Stockholm: Socialdepartementet,
Participation in everyday life for adults with profound intellectual (and multiple) disabilities
(Doktorsavhandling, Avdelningen för Socialt Arbete, Eskilstuna), 2018
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper och förståelse för hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsinsatser inom hälso- och sjukvård i hemmet, med fokus på patienten och dess närstående. Vidare ska studenten skaffa sig fördjupade kunskaper om professionellt förhållningssätt i förhållande till patienten, närstående, i multiprofessionella team och olika organisationer. Vidare är kursens syfte att studenten ska fördjupa sina kunskaper i medicinska bedömningar och åtgärder samt teknik med relevans för hälso- och sjukvård i hemmet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. planera och utvärdera för olika former av hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsåtgärder inom hälso- och sjukvård i hemmet
2. bedöma patientens behov och i samverkan med patient och närstående upprätta omvårdnadsplan
3. reflektera över och värdera hur hälsofrämjande, omvårdande, habiliterande och rehabiliterande insatser inom hälso- och sjukvård i hemmet kan påverka patienter och närstående
4. reflektera kring villkoren för samverkan mellan olika huvudmän, organisationer och professioner inom hälso- och sjukvård i hemmet och relatera det till hur det kan påverka patienten, närstående och personal
5. identifiera behov av egen kompetensutveckling inom hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsinsatser vid hälso- och sjukvård i hemmet utifrån evidens
6. reflektera över etiska dilemman vid vård i hemmet i relation till patient och närstående utifrån evidens
Innehåll
Vårdvetenskap
Hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsåtgärder
Hälsofrämjande och förbyggande åtgärder för att minska risken för ökad ohälsa och inskrivning i sluten vård
Hälsofrämjande åtgärder, omhändertagande och eftervård
Omvårdnadsplanering vid psykisk ohälsa, demenssjukdomar, multisjuklighet, funktionsnedsättningar och aktuella folksjukdomar vid vård i hemmet
Organisation, lagstiftning och gemensamma riktlinjer
Lagstiftning om samverkan mellan huvudmän
Samordnad Individuell Planering
Arbete i multiprofessionella team
Behovsbedömning avseende delaktighet och aktivitet
Etiska dilemman vid vård i hemmet
Medicin
Bedömning och åtgärd av rubbningar i eliminations-, nutritions- och glukosstatus
Bedömning och åtgärd vid fallskador och trycksår
Bedömning och åtgärd av rubbningar i vätske- och elektrolytbalans
Medicinsk teknik
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Sv B/Sv 3 och En A/En 6.
Examination
HEM1, Hemtentamen, 3 hp betyg Underkänd(U) eller Godkänd (G)
SEM1, Seminarium, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
SIM1, Simulering, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd