Kursplan - Studiehandleda på modersmål 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU913
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-10-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig utökande kunskaper om och metoder för att, i samarbete med andra pedagoger i skolan, kunna främja nyanlända och flerspråkiga elevers lärande och utveckling samt förstå och kunna utveckla sina egna insatser, som studiehandledare i modersmål, i detta sammanhang.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa utökade kunskaper om den svenska skolans styrdokument, särskilt med tanke på skolans värdegrund samt betydelsen av demokrati och elevautonomi i olika skolsammanhang
2. visa förståelse för grundläggande synsätt på människans lärande och en förmåga att kritiskt reflektera kring dessa
3. identifiera och främja förverkligandet av alla elevers potential
4. visa en fördjupad förståelse för didaktiska och pedagogiska processer och metoder, särskilt i relation till konceptet av skolklassen som ett miniatyrsamhälle
5. diskutera kritiskt och mångsidigt sin elevsyn utifrån en människosyn samt det kulturella formandet av identitet
6. förstå olika former av makt och deras tillämpningar i skolan och i skolans relationer med vårdnadshavare samt använda sig av verktyg och strategier för att undvika hierarkiska strukturer
7. visa kompetens i pedagogiskt ledarskap och behärska verktyg för att främja mening och motivation hos elever, skapa relationer och samspel samt att forma och utveckla en lärande grupp
8. reflektera kring studiehandledning som främjar elevers flerspråkiga utveckling liksom deras kunskapsutveckling och i detta sammanhang redogöra för vissa grundläggande teoretiska aspekter av flerspråkighet
9. identifiera det egna kunskapsbehovet i yrkesrollen och formulera en personlig kompetensutvecklingsplan
10. ta initiativ till och upprätthålla samarbete och kollegialt lärande med andra pedagoger och elever i skolan
Innehåll
- Möjligheternas pedagogik
- Sociala relationer och makt
- Människo- och elevsyn
- Handledning och studieteknik
- Eleven som en autonomisk aktör
- Digitala verktyg för lärande
- Flerspråkigt lärande
- Lärande gemenskap och mångfald
- Pedagogiskt ledarskap och undervisning för individuella elever och små elevgrupper
- Den personliga yrkesrollen och dess utveckling
Särskild behörighet
Avslutad kurs Studiehandleda på modersmål, 7,5 hp.
Huvudmannens godkännande. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 3,0 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 4,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd