Kursplan - Socialt arbete - Barn, familj och människans utveckling i ett livsloppsperspektiv - Fördjupningskurs
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA907
Giltig från
Vårtermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2019-10-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om människans psykosociala utveckling från barndom till ålderdom och livets slutskede. Den studerande ska även förvärva fördjupade kunskaper om samspelets och anknytningens betydelse mellan barn och föräldrar. Vidare ska den studerande förvärva kunskaper om och reflektera över olika former av utsatthet under livsloppet vad avser klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga, samt kunskap om metoder i socialt arbete i förebyggande, stödjande och behandlande syfte.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 jämföra och analysera olika utvecklingspsykologiska teorier, begrepp och synsätt med applikation på socialt arbete
2 analysera för olika former av social utsatthet med fokus på mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer samt utsatthetens konsekvenser för barn, familjer, äldre och personer med funktionsnedsättning
3 jämföra metoder i barn- och familjearbete i krisintervenerande, förebyggande, stödjande och behandlande syfte
4 diskutera och analysera människors utsatthet vad avser klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga
5 självständigt redogöra för system- och nätverksteoretiskt tänkande i barn och familjearbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6 granska och värdera metoder i barn och familjearbete ur ett barnperspektiv
7 bedöma och värdera metoder utifrån ett livsloppsperspektiv
8 uppvisa en reflekterande förmåga utifrån sin egen person samt visa förståelse för egna värderingar i relation till ett professionellt förhållningssätt i det sociala arbetet
Innehåll
Antisocialt beteende, kriminalitet och missbruk
Psykiska problem
Förebyggande arbete och tidiga insatser Barn, familj och nätverk Interaktion individ/familj/omgivning
Människans livsvillkor utifrån klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga Förklaringsmodeller till utsatthet
Teorier och modeller för barn- och familjearbete, nätverksarbete och anhörigstöd
Särskild behörighet
Behörig sökande är den som fått G på uppdragskursen SAA906
Examination
OBN1, Obligatorisk närvaro, 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Grundläggande teorier. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Livslopp och avvikelser under utvecklingen. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 3,5 hp, individuell skriftlig tentamen. Utsatthet hos barn, familjer, äldre samt personer med nedsatt funktionsförmåga. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd