Kursplan - Självständigt arbete i teknik för ämneslärare gymnasieskolan
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU253
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-08-23
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Kurslitteraturen bestäms i samråd med läraren.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att göra sig förtrogen med ett vetenskapligt arbetssätt i utarbetandet av en uppsats inom teknik med teknikdidaktisk inriktning. I detta arbete ska studenten tillämpa vetenskapliga teorier och metoder med relevans för den kommande yrkesrollen i gymnasieskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. avgränsa och motivera ett lämpligt forskningsområde med inriktning mot teknik för gymnasieskolan,
2. planera och genomföra en vetenskaplig undersökning under tillämpning av ett relevant teoretiskt perspektiv och adekvata metoder,
3. söka, välja, tillgodogöra sig och kritiskt granska relevant vetenskaplig litteratur för den valda forskningsuppgiften samt relatera det egna arbetet till tidigare forskning,
4. tillämpa och motivera ett forskningsetiskt förhållningssätt,
5. på ett strukturerat sätt reflektera över inhämtade kunskaper och relatera dem till lärares yrkesverksamhet,
6. redovisa det egna arbetet i en akademisk uppsats med god språkbehandling,
7. värdera och bemöta kritik och synpunkter från andra samt granska andra studenters uppsatser och ge konstruktiv kritik.
Innehåll
- Planering och genomförande av ett självständigt arbete som uppfyller kraven på vetenskaplig förankring kring en didaktisk frågeställning med relevans för den kommande yrkesrollen i gymnasieskolan
- Försvar av det egna arbetet samt granskning och diskussion av andra studenters arbeten
Särskild behörighet
240 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy,
- 5,5 hp Forskningsmetod för lärare - ämneslärare gy,
-7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - ämneslärare, samt
- 60 hp Teknik för ämneslärare.
Examination
UPS1, självständigt arbete 15 hp, självständigt arbete och opponentskap som examineras skriftligt och muntligt, obligatorisk närvaro vid seminarium, avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.