Kursplan - Marknads- och verksamhetsanalys
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA157
Giltig från
Vårtermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2019-06-28
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Literature
A practical guide to focus-group research
Journal of Geography in Higher Education, 30(3), 463-475. DOI: 10.1080/03098260600927575, 2006
Management Accounting
McGraw-Hill Education: Berkshire, 2013
Business analysis techniques: 99 essential tools for success
(2nd ed.), 2014
How to Choose the right Forecasting Technique
Harvard business review, 49(4), 45, (1971)
Basics of Applied Analysis
Working paper, 2020
A unified foundation for business analytics
Decision Support Systems, 64, 2014
Maps of Bounded Rationality: A Perspective on Intuitive Judgment and Choice
Prize Lecture, 2002
URL: PDF at:
Social network analysis: An introduction
The SAGE handbook of social network analysis, 11., 2014
Digital Data Streams: Creating Value from the Real-Time Flow of Big Data
California Management Review, 58(3), 525., 2016
URL: Länk
Making management decisions: The role of intuition and emotion
Academy of Management Perspectives, 1(1), 57-64, 1987
URL: Länk
Two decades of recommender systems at Amazon. com
Ieee internet computing, 21(3), 12-18, 2017
Syfte
Kursen ska ge en grundläggande kännedom om metoder och verktyg för affärsanalys, samt behov och effekter av sådan analys. Genom teori och praktiska övningar introduceras olika typer av affärsrelevant analys och utvecklar därigenom den analytiska förmågan för att tolka och förstå marknader och företag.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1. Identifiera och formulera ett analytiskt perspektiv
2. Formulera en frågeställning lämplig för analys
3. Identifiera och exemplifiera centrala antaganden inför analys
4. Jämföra och välja lämplig analysmetod
5. Planera och utföra olika typer av analys
6. Reflektera över styrkor och svagheter i en analys
7. Diskutera relevansen och tillämpbarhet av analyser för beslut.
Innehåll
Kursens innehåll är fokuserat mot framåtblickande analyser och skapandet av beslutsunderlag. Kursen behandlar därför flertalet analytiska modeller, metoder och verktyg. Kursen innehåller dessutom moment som utvecklar studentens förmåga att både utforma relevanta frågeställningar och välja lämplig analys. Centralt i kursens innehåll är också moment som utvecklar studentens förmåga att kritiskt granska analysers antaganden, giltighet, begränsningar och brister. Innehållet i kursen består därför av både praktiska och teoretiska delar som tillsammans skapar en grogrund för utvecklingen av studenternas analytiska färdigheter.
Undervisning
Föreläsningar, laborationer och seminarier
Särskild behörighet
30 hp företagsekonomi varav 22,5 hp ska vara godkända vid kursstart. Dessutom krävs En B/En 6.
Examination
Projekt (PRO1), 1,5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (avser lärandemål 5)
Seminarium (SEM1), 2 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (avser lärandemål 1-7)
Tentamen (TEN1), 3 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (avser lärandemål 1-7)
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (avser lärandemål 5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Överlappar helt med FOA149 Marknads- och verksamhetsanalys 7.5 hp.