Kursplan - Aktuella frågor inom konsumentmarknadsföring
Omfattning
15 hp
Kurskod
FOA325
Giltig från
Vårtermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2019-06-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Why we buy : the science of shopping
Updated and rev. : New York : Simon & Schuster, 2009 - xii, 306 p.
ISBN: 9781416595243 LIBRIS-ID: 11272645
Contemporary issues in marketing : principles & practice
Los Angeles : SAGE, 2019 - xviii, 462 pages
ISBN: 9781526478863 LIBRIS-ID: 9vdl362174lqbsch
Referenslitteratur
Business research methods
4. ed. : Oxford : Oxford Univ. Press, 2015 - 808 S.
ISBN: 9780199668649 LIBRIS-ID: 17589693
Övrigt
Supplementary articles and material will be provided.
-
Böcker
Why we buy : the science of shopping
Updated and rev. : New York : Simon & Schuster, 2009 - xii, 306 p.
ISBN: 9781416595243 LIBRIS-ID: 11272645
Consumer Behavior and Culture, Consequences for Global Marketing and Advertising. (Third Edition)
SAGE Publications Ltd. 472 pages. ISBN 9781544318165, 2019
Referenslitteratur
Business research methods
4. ed. : Oxford : Oxford Univ. Press, 2015 - 808 S.
ISBN: 9780199668649 LIBRIS-ID: 17589693
Övrigt
Supplementary articles and material will be provided.
-
Böcker
Why we buy : the science of shopping
Updated and rev. : New York : Simon & Schuster, 2009 - xii, 306 p.
ISBN: 9781416595243 LIBRIS-ID: 11272645
Consumer Behavior and Culture, Consequences for Global Marketing and Advertising. (Third Edition)
SAGE Publications Ltd. 472 pages. ISBN 9781544318165, 2019
Referenslitteratur
Business research methods
4. ed. : Oxford : Oxford Univ. Press, 2015 - 808 S.
ISBN: 9780199668649 LIBRIS-ID: 17589693
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten kunskaper i aktuella frågor som rör konsumentmarknadsföring. Studenten ska lära sig att undersöka olika aspekter av konsumentbeteende och kunna analysera insamlad data. Pedagogiken är uppbyggd för att stimulera ett interaktivt förhållningssätt och består av bla. muntliga och skriftliga presentationer, kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökning, granska material och grupparbete.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Visa förmågan att integrera kunskap och hantera komplex information i utvärderingen av olika alternativ gällande marknadsföring riktad mot konsumenter,
- Beskriva en försäljningskanal riktad mot konsumenter och med hjälp av lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen och annat insamlat och granskat material ,
- Samarbeta med kollegor och aktivt bidra till att lösa uppgifter,
- Kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder till en internationell publik bestående av både specialister och icke-specialister,
- Granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna.
Innehåll
Kursen är inriktad mot konsumentmarknadsföring och innehåller ett eller flera moment där studenterna måste visa att de kan applicera sina kunskaper i olika sammanhang. Under kursen diskuterar och analyserar studenterna koncept som rör aktuella trender inom konsumentmarknadsföring.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och grupparbete.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska ges undantag på kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). Uppgift som lämnas in i direkt koppling till seminarierna.
Seminarium (SEM1), 2 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). Aktivt deltagande i seminarierna.
Seminarium (SEM2), 3 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). Aktivt deltagande i seminarierna.
Skriftlig tentamen (TEN1), 5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig (F)
Projekt (PRO1), 1 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) Ett projekt som ska redovisas muntligt, skriftligt och i form av en filmsekvens.
Projekt (PRO2), 3 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F)). Ett projekt som ska redovisas muntligt och skriftligt. Betyget inkluderar opposition.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med EFO218 Contemporary Issues in Marketing och FOA309.