Kursplan - Studenten och lärandesituationen
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA931
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att studera på högskolan : studieteknik och motivation på vägen
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 181 sidor
ISBN: 9789144124032 LIBRIS-ID: 4c0z6m2l287hsp2t
Referenslitteratur
Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 142 s.
ISBN: 978-91-27-13006-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11798279
Why read?, Higher Education Research & Development, 38:1, 11-23.
2019
How do first year students utilize different lecture resources? Higher Education 77 (2019) s. 155 - 172.
2019
A study exploring the impact of lecture capture availability and lecture capture usage on student attendance and attainment, in Higher Education (2019) 77: 403-421.
2019
Information-seeking behaviour and academic success in higher education: Which search strategies matter for grade differences among university students and how does this relevance differ by field of study?, Higher Education 77:4, 657-678.
2019
Self-efficacy for self-regulation and fear of failure as mediators between self-esteem and academic procrastination among undergraduates in health professions. Advances in Health Sciences Education, 1-14.
2018
Too much, too soon? A critical investigation into factors that make Flipped Classrooms effective, Higher Education Research & Development, 37:4, 683-697.
2018
Investigating Strategies for Pre-Class Content Learning in a Flipped Classroom, Do Advanced Mathematics Skills Predict Success in Biology and Chemistry Degrees? Journal of Science Education and Technology, 27, (523-535).
2018
Student perceptions of teaching excellence: an analysis of student-led teaching award nomination data, Teaching in Higher Education, 24:1, 63-80.
2019
Student engagement in academic activities: a social support perspective, in Higher Education 75, s. 589-605.
2018
Early withdrawal from higher education: a focus on academic experiences, Teaching in Higher Education, 23:7, 835-852.
2018
Assessing faculty professional development in STEM higher education: Sustainability of outcomes. Sci. Adv. 2, e1501422.
2016
A research-base approach to generic graduate attributes policy. Higher Education Research & Development, 31:1, 79-92.
2012
-
Böcker
Academic studies in Sweden : effective study skills and habits
First edition : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 106 sidor
ISBN: 9789144124896 LIBRIS-ID: 9lbk3xmd7c4mh5w6
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren utvecklar sin förståelse för studenters lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska deltagaren kunna:
1. diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig forskning med relevans för undervisning i högskolan,
2. möta studenter på ett inkluderande sätt,
3. visa ett reflekterande förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet och relationen till studenterna.
Innehåll
- Studenters perspektiv på vanor som påverkar studierna
- Förebyggande arbete mot plagiering och fusk
- Förutsättningar och övningar för studentaktivt lärande
Särskild behörighet
Anställning vid Mälardalens högskola.
Examination
SEM1, seminarium, 1,0 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För G på kursen krävs G på SEM1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Denna kurs ersätter PEA920.
Kursdeltagare som är antagen på PEA920 och inte har slutfört PEA920 kan göra det enligt den gamla kursplanen fram till och med hösten 2024. Nya examinationstillfällen anordnas vid behov.
Godkänt betyg på SEM1 eller INL1 från PEA920 kan inte tillgodoräknas på denna kurs.
Lärandemål 1 och 3 i denna kurs överlappar lärandemålen i PEA920. Lärandemål 2 är nytt.