Kursplan - Pedagogisk digital kompetens
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA929
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Nätbaserad utbildning : en introduktion
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 126 s.
ISBN: 9789144088457 LIBRIS-ID: 14353449
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren utvecklar sin pedagogiska digitala kompetens.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska deltagaren kunna:
1. använda och medverka till utveckling av digitala lärandemiljöer för att främja gruppers och individers lärande,
2. tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildningen och av den egna professionen,
3. möta studenter på ett inkluderande sätt.
Innehåll
- Pedagogisk digital kompetens och dess betydelse
- IKT som verktyg i undervisningen
- Blended learning
Undervisning
Nätbaserade seminarier och föreläsningar, samt aktivt deltagande i virtuella lärmiljöer.
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VIL1, verksamhetsintegrerat lärande, 1,0 hp, redovisning avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För G på kursen krävs G på SEM1 och VIL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Denna kurs ersätter PEA915.
Kursdeltagare som är antagen på PEA915 och inte har slutfört PEA915 kan göra det enligt den gamla kursplanen fram till och med hösten 2024. Nya examinationstillfällen anordnas vid behov.
Kursdeltagaren som är antagen på denna kurs och har godkänt betyg på SEM1 från PEA915 kan tillgodoräkna sig det på SEM1 i denna kurs. Godkänt betyg på VIL1 från PEA915 kan inte tillgodoräknas på denna kurs.
Lärandemål 1 och 2 i denna kurs överlappar lärandemålen i PEA915. Lärandemål 3 är nytt.