Kursplan - Kursdesign
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA926
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att sätta praxis på pränt : en handbok i att skriva betygskriterier
Lund : Centre for Educational Development (CED), Lunds universitet, 2015 - PDF (82 s.)
ISBN: 978-91-87833-39-7 LIBRIS-ID: 19058116
Artiklar
The cross‐over phenomenon: unexpected patterns of change in students approaches to learning, Studies in Higher Education, 34:7, 781-794, DOI: 10.1080/03075070802699188
2009
Doing course evaluation as if learning matters most, Higher Education Research & Development, 27:2, 95-106, DOI: 10.1080/07294360701805234
2008
Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. Internet and Higher Education, 7(2), 95-105. Elsevier Ltd.
2004
Formative assessment and self‐regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice, Studies in Higher Education, 31:2, 199-218, DOI: 10.1080/03075070600572090
2006
'Staying the Distance': The Unfolding Story of Discovery and Development Through Long-Term Collaborative Research into Assessment. Brookes e-Journal of Learning and Teaching Vol 1.
2006
Webbadresser
Berkley Graduate Division (2019) Grading Student Work. Graduate Student Instructor Teaching & Resource Center.
URL: https://gsi.berkeley.edu/gsi-guide-contents/grading-intro/
UNSW Sydney (2017) Understanding Learning Processes
URL: https://teaching.unsw.edu.au/understanding-learning-processes
Referenslitteratur
Teaching for quality learning at university : what the student does
4., [rev.] ed. : Maidenhead : Open University Press, 2011 - xxii, 389 s.
ISBN: 9780335242757 LIBRIS-ID: 12404838
Examination - en exempelsamling: Vanliga och mindre vanliga sätt att värdera studieresultat
Övrigt
Measurement of alignment between standards and assessment
Umeå : Beteendevetenskapliga mätningar, 2008 - 226
URL: Länk
NSHU (2006) Writing Intended Learning Outcomes. A guide: writing intended learning outcomes at module level
URL: http://www.kursutveckling.se/dok/Larandemal_eng_061011.pdf
-
Böcker
Att sätta praxis på pränt : en handbok i att skriva betygskriterier
Lund : Centre for Educational Development (CED), Lunds universitet, 2015 - PDF (82 s.)
ISBN: 978-91-87833-39-7 LIBRIS-ID: 19058116
Artiklar
Införande av betygskriterier i undervisning och examination Högre utbildning, 2011, volym 1, sid 151-158
Vad ska vi med föreläsningar till? Högre utbildning, 2017, volym 7
Webbadresser
Att skriva förväntade studieresultat
URL: http://www.kursutveckling.se/dok/nshu_Larandemal_061011.pdf
Djupinlärning trots dålig pedagogik eller ytinlärning trots god pedagogik?
URL: https://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2006/AlvetegWingren2006_-_final.pdf
En reflektion kring constructive alignment
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/39208/1/gupea_2077_39208_1.pdf
Formativ feedback i högre utbildning: inventering, förslag och organisatorisk implementering
Referenslitteratur
Teaching for quality learning at university : what the student does
4., [rev.] ed. : Maidenhead : Open University Press, 2011 - xxii, 389 s.
ISBN: 9780335242757 LIBRIS-ID: 12404838
Betyg i högre utbildning
Examination - en exempelsamling: Vanliga och mindre vanliga sätt att värdera studieresultat
Studentens lärande i centrum
Att förändra undervisning : mot studentcentrerat lärande och blended learning
URL: http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1155757/FULLTEXT02.pdf
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren planerar och utvecklar en kurs eller ett större kursmoment.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska deltagaren kunna:
1. självständigt och tillsammans med andra planera och utvärdera undervisning och examination på vetenskaplig eller konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet,
2. redovisa ett självständigt arbete som behandlar utbildning och undervisning inom det egna ämnesområdet relaterat till relevant utbildningsvetenskap och/eller ämnesdidaktisk forskning.
Innehåll
- Syfte och lärandemål
- Undervisnings- och lärandeformer
- Utvärdering
- Examinationsformer
- Kursplaner
- Studieanvisningar/studiehandledningar
- Lärandeplattformar
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola.
Examination
PRO1, projektrapport, 2,5 hp, muntlig och skriftlig redovisning avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För G på kursen krävs G på PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Denna kurs ersätter PEA919.
Kursdeltagare som är antagen på PEA919 och inte har slutfört PEA919 kan göra det enligt den gamla kursplanen fram till och med hösten 2024. Nya examinationstillfällen anordnas vid behov.
Kursdeltagare som är antagen på denna kurs och har godkänt betyg på PRO1 från PEA919 kan tillgodoräkna sig det på PRO1 i denna kurs.
Lärandemålen i denna kurs överlappar lärandemålen i PEA919.