Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare som undervisar i svenska för invandrare, 30 hp (Ingår i Lärarlyftet II)
Omfattning
30 hp
Kurskod
SSA911
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-03-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
moment Uttal och fonetik
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 135, [1] s.
ISBN: 978-91-44-04399-9 LIBRIS-ID: 10383754
Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2007 - 95, [1] s.
ISBN: 9789127406452 LIBRIS-ID: 10482538
Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 176 sidor
ISBN: 978-91-44-07529-7 LIBRIS-ID: 20050372
Artiklar
moment Uttal och fonetik
Dahl, Östen, 2007: Språkljud. I: Dahl, Östen, Språkets enhet och mångfald. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur
Referenslitteratur
moment Uttal och fonetik
På väg mot svenskt uttal
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 162 s.
ISBN: 91-44-03428-8 (korr.) LIBRIS-ID: 9376637
Fonetikens grunder
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 355 s.
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9673093
URL: Ljudexempel, övningsuppgifter, termordlista, länkar till andra relevanta webbplatser
Svensk prosodi i praktiken : instruktioner och övningar i svenskt uttal, speciellt språkmelodin
9. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 1995 - 191 s.
ISBN: 9173826987 LIBRIS-ID: 12062504
Svenska språknämndens uttalsordbok : [67 000 ord i svenskan och deras uttal]
1. uppl. : Stockholm : Svenska språknämnden, 2003 - 848 s.
ISBN: 9172273097 LIBRIS-ID: 8887092
Böcker
moment Grammatik i ett tvärspråkligt och didaktiskt perspektiv
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 152 s.
ISBN: 9789147111749 LIBRIS-ID: 16859851
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 221 s.
ISBN: 978-91-44-05573-2 LIBRIS-ID: 12684111
Mål : svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska
Stockholm : Natur och kultur, 1986 - 183 s.
ISBN: 91-27-50149-3 ; 130:00 LIBRIS-ID: 329260
Kompendier
moment Grammatik i ett tvärspråkligt och didaktiskt perspektiv
Kompendium i svenska språkets struktur. (Källa: Sjödoff, Inga-Liese: Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola - bearbetad version av Berends, Gerrit)
Artiklar
moment Grammatik i ett tvärspråkligt och didaktiskt perspektiv
The interaction of complexity and PT-level - The case of Swedish as a foreign language. I: International Review of Applied Linguistics 45. s. 45-68.
2007
Övrigt
moment Grammatik i ett tvärspråkligt och didaktiskt perspektiv
Lärarproducerat material tillkommer.
Böcker
moment Utbildningsformen Svenska för invandrare och dess kontext
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
"Utan bok är det ingen riktig undervisning" : en studie av skolkulturella referensramar i sfi
Stockholm : HLS Förlag, 2007 - 318, [1] s.
ISBN: 9789176566411 LIBRIS-ID: 10567449
URL: Länk
Boken om sfi : erfarenheter, undervisning och organisation
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning, [2017] - 150 sidor
ISBN: 9789188099594 LIBRIS-ID: 19865531
Kultur, människa, möte : ett humanistiskt perspektiv
Andra upplagan : 2017 - 185 sidor
ISBN: 9789144114507 LIBRIS-ID: 19831452
Artiklar
moment Utbildningsformen Svenska för invandrare och dess kontext
Agency and contingency in the language learning of refugees and asylum seekers. I: Linguistics and Education 17. S. 24-39
2006
"When I wake up I dream of electricity": The lives, aspirations and needs of Adult ESOL learners. Linguistics and Education 17. S. 56-73
2006
Nyanlända elever: Nya problem eller nya möjligheter? I: Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (red.), Skolans möte med nyanlända. Stockholm: Liber. S. 226-242
2016
Webbadresser
moment Utbildningsformen Svenska för invandrare och dess kontext
Faran med bara en enda berättelse. TEDGlobal
2009
URL: http://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story?language=sv
Migrationsverket - mitt i världen 2016
Migrationsverket, 2018
URL: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Fakta-om-migration.html
Övrigt
moment Utbildningsformen Svenska för invandrare och dess kontext
Att komma till tals eller inte - om kunskapsdiskussion i SFI-undervisningen. I: Kunskap för integration: om makt i skola och utbildning i mångfaldens Sverige. Integrationspolitiska maktutredningen. SOU 2004:33
2004
Hyltenstam, Kenneth. & Milani, Tommaso M., 2012: Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar. I: Axelsson, Monica, Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet. S. 17-152
Nationellt centrum för svenska som andraspråk, 2007: Den ämnesteoretiska kunskapsbasen för sfi-läraruppdraget: och om professionalitet, professionalisering och behovet av formell utbildning för sfi-lärare
URL: http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.47865.1326708228!/publ_kunskapsbasen.pdf
Utbildning i svenska för invandrare : kursplan och kommentarer
Stockholm : Skolverket, 2012 - 58 s.
ISBN: 9789187115646 LIBRIS-ID: 13692644
URL: Fulltext
Förordning (SKOLFS 2012:101) om läroplan för vuxenutbildningen
Stockholm : Skolverket, 2012 - 15 s.
ISBN: 9789187115806 LIBRIS-ID: 13692647
Individualisering i ett skolsammanhang
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2006 - 168 s.
ISBN: 9789185589005 LIBRIS-ID: 10247282
Böcker
moment Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling för vuxna
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Boken om sfi : erfarenheter, undervisning och organisation
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning, [2017] - 150 sidor
ISBN: 9789188099594 LIBRIS-ID: 19865531
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 217, [7] s.
ISBN: 91-44-03070-3 : 298:00 LIBRIS-ID: 9080084
Vägar till förståelse : andraspråkstalare i samtal med en studie- och yrkesvägledare
Göteborg : Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2013 - 313 s.
ISBN: 978-91-87850-51-6 LIBRIS-ID: 14225368
URL: Fulltext
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Webbadresser
moment Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling för vuxna
Flyman Mattson, Anna 2015: Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling hos vuxna. Föreläsning inspelad genom Funktionshinder i etableringen, Sios, 12 januari 2015.
Lindberg, Inger, 2012: Hur blir man klok på sitt andraspråk - om att lära och lära på ett andraspråk. Föreläsning, Kulturhuset, Stockholm, serien Forskare berättar.
Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL), 2013: Kompetensbeskrivning av lärare i grundläggande litteracitet för vuxna med andra modersmål än de nordiska.
Grundläggande litteracitet : att undervisa vuxna med svenska som andraspråk
Stockholm : Skolverket, 2016 - 113 s.
ISBN: 978-91-7559-258-9 LIBRIS-ID: 20107404
URL: Fulltext
Övrigt
moment Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling för vuxna
Utbildning i svenska för invandrare : kursplan och kommentarer
Stockholm : Skolverket, 2012 - 58 s.
ISBN: 9789187115646 LIBRIS-ID: 13692644
URL: Fulltext
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig ämneskunskaper i svenska som andraspråk för undervisning i svenska för invandrare.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för sfi som utbildningsform i ett historiskt och samhälleligt perspektiv,
2. diskutera frågor om det mångkulturella samhället, om migration samt medias roll i relation till sfi och sfi-lärarens uppdrag,
3. resonera kring begrepp som språk, kultur, etnicitet, identitet och kunskaps-syn i relation till sfi-lärarrollen,
4. redogöra för svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv, samt avgöra vilka strukturer som vållar svårigheter för andraspråksbrukare,
5. översiktligt beskriva olika språk i jämförelse med svenska språket med avseende på formlära och syntax,
6. exemplifiera och diskutera former för grammatikundervisning och bedömning,
7. redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första och ett andraspråksperspektiv med fokus på vuxna inlärare,
8. använda och förklara centrala begrepp inom området andraspråksinlärning,
9. beskriva typiska inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid andraspråksinlärning, samt föreslå undervisningsinsatser i relation till dessa,
10. redogöra för och tillämpa modeller för språkutvecklingsanalys och relatera dessa till kursplanens kunskapskrav,
11. diskutera faktorer som påverkar förmågan att tillägna sig språk i vuxen ålder,
12. redogöra för svenskans fonologi i ett tvärspråkligt perspektiv med hjälp av grundläggande terminologi,
13. beskriva och analysera inlärares talproduktion,
14. stödja vuxna andraspråksinlärare i deras uttalsutveckling och föreslå lämpliga undervisningsinsatser,
15. förklara förhållandet mellan ljudskick och stavning i ett tvärspråkligt perspektiv,
16. använda datorstödd teknik som redskap för analys av talspråk.
Innehåll
- Utbildningsformen svenska för invandrare och dess kontext.
- Sfi-lärarens roll och uppdrag inkl. individualisering.
- Migration och kulturmöten.
- Grammatikundervisningens vad, hur och varför.
- Grammatik i ett tvärspråkligt och didaktiskt perspektiv.
- Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling hos vuxna.
- Sociala och individuella faktorer som påverkar andraspråksutvecklingen.
- Uttal och fonetik.
- Analys av talat språk och uttal.
- Läromedel och digitala verktyg.
- Bedömning och betygssättning.
Särskild behörighet
Lärare anställda hos huvudman, entreprenör eller folkhögskola i enlighet med förordningen 2007:222 eller 2016:709.
Intyg om huvudmannens godkännande krävs, se Skolverkets webbplats.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, skriftlig inlämning, sfi-utbildningens kontext och styrdokument, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projektrapport, 3,5 hp, muntliga och/eller skriftliga uppgifter, individualisering av undervisning, avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, tentamen, 5 hp, skriftlig tentamen, språkstruktur och språktypologi avseende lärandemål 4-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO2, projektrapport, 2,5 hp, skriftlig inlämning, grammatikundervisning och performansanalys avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN2, tentamen, 5 hp, skriftlig tentamen, vuxnas andraspråksinlärning och andraspråksutveckling avseende lärandemål 7, 8 och 11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO3, projektrapport, 2,5 hp, skriftlig inlämning, andraspråksutveckling och bedömning avseende lärandemål 9 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO4, projektrapport, 2,5 hp, muntliga och/eller skriftliga uppgifter, uttalsutveckling avseende lärandemål 13, 14 och 16, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN3, tentamen, 5 hp, skriftlig tentamen, svenskans ljudsystem avseende lärandemål 12 och 15, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar kurserna:
- Svenska som andraspråk för lärare i svenska för invandrare, 30 hp (Ingår i lärarlyftet) (SSA907).
- Svenska som andraspråk för lärare som undervisar i svenska för invandrare, 30 hp (Ingår i Lärarlyftet II) (SSA910).